Πρόγραμμα για τον εκδημοκρατισμό της Οικονομίας και τη Μεταβίβαση της οικονομικής δύναμης στους εργαζομένους (ESOP)

MK 01

Άρθρο του Μανώλη Κεφαλογιάννη στην εφημερίδα τα ΝΕΑ της 1η Φεβρουαρίου.

 

Ο ΔΟΛ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ στην συμβολική τιμή του 1€.

Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις του Τύπου στην Ελλάδα έχουν οδηγήσει πολλά ΜΜΕ έντυπα και ηλεκτρονικά στη διακοπή των εργασιών τους και εκατοντάδες εργαζομένους, δημοσιογράφους, τεχνικούς κ.λπ. στην ανεργία.

Το ζητούμενο στην παρούσα φάση δεν είναι ο καταλογισμός ευθυνών. Αυτό πιθανότατα θα γίνει. Σήμερα, όμως, που ένας ακόμη μεγάλος δημοσιογραφικός οργανισμός οδηγείται στην πτώχευση τα ζητούμενα είναι άλλα.

- Η απειλή στην πολυφωνία και στην ενημέρωση των πολιτών.

- Το φάσμα της ανεργίας για τους εργαζόμενους στο ΔΟΛ.

Σε αυτά θα πρέπει να δώσουμε πειστικές και πιεστικές λύσεις.

Γιατί έχουμε υποχρέωση και απέναντι στους αναγνώστες και απέναντι στους εργαζόμενους. Σε όλους αυτούς που ακόμη κρατούν ανοικτά και όρθια τα έντυπα του δημοσιογραφικού οργανισμού.

Πριν αρκετά χρόνια στο βιβλίο μου «Προβλήματα Δημοκρατίας» είχα αφιερώσει ένα ολόκληρο κεφάλαιο για τον εκδημοκρατισμό της Οικονομίας και τη Μεταβίβαση της οικονομικής δύναμης στους εργαζομένους.

Η υιοθέτηση της αρχής ότι ο εργαζόμενος μπορεί να αποκτήσει κεφάλαιο με μόνο μέσο την εργασία του.

Μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει εφαρμοστεί σε 12.000 μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις με 12 εκ. εργαζομένους και με σημαντικά αποτελέσματα. Ανάμεσά τους, οι πολύ γνωστές εταιρείες AVIS και XEROX όπου το 75% των μετοχών ανήκει στους εργαζόμενους αποδίδοντάς τους ένα δεύτερο μισθό από τα κέρδη των επιχειρήσεων.

Το μοντέλο αυτό μπορεί να εφαρμοστεί και στη χώρα μας, με την συνεργασία κυβέρνησης - Βουλής και εργαζομένων. Ειδικά σήμερα που ο ΔΟΛ θα οδηγηθεί στην πτώχευση και οι εργαζόμενοι του στην ανεργία.

Μπορούν, λοιπόν να μεταβιβαστούν οι μετοχές του στους εργαζόμενους που θα πάρουν την τύχη του Οργανισμού στα χέρια τους. Αυτό, ασφαλώς, προϋποθέτει από τις πιστώτριες Τράπεζες ρύθμιση του δανεισμού του Οργανισμού ώστε να καταστεί άμεσα βιώσιμος.

Τώρα δεν είναι η ώρα απόδοσης ευθυνών. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει.

Είναι, όμως η ώρα που κανένας μας δεν πρέπει να παραμείνει απαθής και άφωνος στον περιορισμό της πολυφωνίας στην ενημέρωση και κυρίως μπροστά στο φάσμα της ανεργίας 600 εργαζόμενων και ίσως πολύ περισσότερων ακόμη από τις συνεργαζόμενες εταιρείες με το ΔΟΛ.

Συνένετευξη Μανώλη Κεφαλογιάννη στον Σπύρο Γκουτζάνη για το Αθηναικό Πρακτορείο Ειδήσεων

foto MK

Συνένετευξη Μανώλη Κεφαλογιάννη στον Σπύρο Γκουτζάνη για το Αθηναικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Πώς είδατε την αντιπαράθεση των πολιτικών αρχηγών στην Βουλή την εβδομάδα που πέρασε;

Το χιλιοπαιγμένο έργο «διαφθορά και διαπλοκή». Ηταν όμως τόχος η καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής; Ασφαλώς όχι. Στόχος, ο διαρκής αποπροσανατολισμός της ελληνικής κοινωνίας. Από τα προβλήματα που του συσσώρευσε και του συσσωρεύει η επικίνδυνη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Ωστόσο ο πρωθυπουργός απηύθηνε κάποια ερωτήματα -που είχαν και προσωπική διάσταση-, τα οποία έμειναν αναπάντητα.

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας απάντησε σε όλα, αλλά ήταν και ο μόνος που παρουσίασε συγκεκριμένες προτάσεις για την Διαφάνεια.

Προτάσεις που έχουν στόχο την ενδυνάμωση και την ενεργοποίηση της Πολιτείας, της δικαστικής εξουσίας, των πολιτών, των μη κυβερνητικών οργανώσεων και των μέσων μαζικής ενημέρωσης σε ένα κοινό μέτωπο κατά της διαφθοράς και στην απαίτηση για διαφάνεια και λογοδοσία στην άσκηση δημόσιας εξουσίας.

Ο Αλέξης Τσίπρας δεν απάντησε για τη Νέα Διαπλοκή, τις Άδειες των Καναλιών, τις off shore στην "Αυγή", τις παρεμβάσεις στην Δικαιοσύνη.

Το χρέος της ΝΔ είναι ένα ερώτημα. Το ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι νέος αρχηγός δεν απαλλάσσει τη ΝΔ, το κόμμα έχει συνέχεια, ή μήπως όχι;

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας στην τοποθέτησή του στη Βουλή ήταν ξεκάθαρος και κατηγορηματικός. Η Νέα Δημοκρατία θα αποπληρώσει όλες τις οφειλές της. Και προχώρησε και παρακάτω σημειώνοντας ότι όλη η κρατική επιχορήγηση που θα λαμβάνει πλέον η Νέα Δημοκρατία θα πηγαίνει αποκλειστικά στην αποπληρωμή των χρεών που έχει λάβει.

Μετά και την συζήτηση στην Βουλή την εβδομάδα που μας πέρασε, τι περιθώριο συνεννόησης υπάρχει μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων;

Με την ερώτησή σας μου δίνεται την ευκαιρία να σας ενημερώσω ότι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε όλα τα θέματα εθνικού ενδιαφέροντος υπάρχει όχι μόνο συναίνεση μεταξύ των Ελλήνων ευρωβουλευτών του δημοκρατικού τόξου αλλά και συνεργασία.

Αντίθετα, ο πρωθυπουργός ο κύριος εκφραστής της κομματικής γραμμής του ΣΥΡΙΖΑ σε κάθε ομιλία του είτε αυτή γίνεται σε στενό κομματικό ακροατήριο είτε στη Βουλή ενώπιον όλων των Ελλήνων ακολουθεί και συντηρεί έναν ακραίο διχαστικό λόγο. Σας θυμίζω κάποιες από τις ρήσεις του, «ή εμείς ή αυτοί», «ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν».

Διχάζει όταν αυτοδηλώνεται σαν ο μόνος γνήσιος εκφραστής του ελληνικού λαού και κατηγορεί τους πολιτικούς του αντιπάλους σαν εκπροσώπους των δανειστών.

Διχάζει όταν πυροδοτεί κοινωνικούς αυτοματισμούς βάζοντας τη μία κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα απέναντι στην άλλη για μικροκομματικά οφέλη.

Άρα το ερώτημα αυτό σας παρακαλώ να το απευθύνεται στον Αλέξη Τσίπρα.

Μπορεί όμως να υπάρξει έξοδος από την κρίση δίχως μία μεγάλη συνεννόηση, και δεν εννοώ συγκυβέρνηση ή οικουμενική, αλλά συναίνεση σε κάποια βασικά ζητήματα;

Η συγκυβέρνηση του ακραίου Λαϊκισμού οφείλει μία μεγάλη και ειλικρινή συγνώμη από τον ελληνικό λαό. Για τα τεράστια ψέματα που είπε. Νομίζω πια όλοι τα ξέρουν, τα έχουν βιώσει γιατί τα έχουν πληρώσει. Δυσβάστακτους φόρους έμμεσους και άμεσους και υπέρμετρα αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές. Περικοπές κύριων και επικουρικών συντάξεων. Κλείσιμο τραπεζών. Περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων.

Οφείλει μία συγνώμη γιατί με τη «σκληρή διαπραγμάτευση που θα άλλαζε και την Ελλάδα και την Ευρώπη» η αυταπάτη κόστισε στην ελληνική οικονομία μέσα σε έξι μήνες περίπου 90 δις ευρώ. Και την κράτησε ακίνητη και δεμένη στο σφιχταγκάλιασμα της ύφεσης.

Σήμερα, όλοι πια το παραδέχονται. Φίλοι και αντίπαλοι. Ότι αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν διέκοπτε βίαια την πορεία της κυβέρνησης Σαμαρά με πρόσχημα την προεδρική εκλογή. Η χώρα θα είχε βγει από τα μνημόνια και την κρίση και θα πορευόταν με ασφάλεια στην Ανάπτυξη.

Αυτή η ειλικρινής συγνώμη θα είναι το πρώτο βήμα για να προχωρήσουμε. Να συμφωνήσουμε στα βασικά για τη χώρα. Κοινοβουλευτική Δημοκρατία, Ελεύθερη Οικονομία, Ευρωπαϊκός Προσανατολισμός. Με αυτά παρακαταθήκη μπορούμε να οδηγήσουμε τη χώρα στην επόμενη μέρα.

Επιμένετε στο αίτημα για εκλογές. Βλέπετε να γίνονται σύντομα, ας πούμε μέσα στο 2017;

Η ελληνική κοινωνία είναι η επισπεύδουσα. Σας θυμίζω τα ποιοτικά στοιχεία όλων των δημοσκοπήσεων που έχουν δημοσιευθεί τον τελευταίο καιρό. Μηδέ της δημοσκόπησης που δημοσιεύτηκε στην κομματική "Αυγή". Το 90% των συμμετεχόντων στο ερώτημα για την αποδοχή ή μη της κυβέρνησης απαντούν αβίαστα ότι δεν την αποδέχονται. Πιστεύουν ότι η παραμονή της στην εξουσία είναι ζημιογόνα για τη χώρα. Αλλά ακόμη και αν δεν υπήρχαν οι δημοσκοπήσεις όλοι εμείς που κινούμαστε μέσα στον κόσμο πιάνουμε το σφυγμό του.

Ευτυχώς, το «λάδι στο καντήλι» της κυβέρνησης Τσίπρα τελειώνει γρήγορα. Και η χώρα πολύ σύντομα θα οδηγηθεί σε εκλογές. Εκλογές που θα δώσουν ένα τελειωτικό χτύπημα στο Λαϊκισμό και στους Λαϊκιστές. Που θα αναδείξουν τη Νέα Δημοκρατία κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη πρωθυπουργό. Για να ξεκινήσει το δύσκολο έργο της ανόρθωσης της χώρας.

Εάν γίνετε κυβέρνηση γιατί νομίζετε ότι θα διαχειριστείτε με καλύτερο τρόπο μία πολύ δύσκολη κατάσταση στην οικονομία και στην κοινωνία;

Η ελληνική κοινωνία στο τέλος του 2014 ήταν κουρασμένη αλλά έβλεπε με πιο αισιόδοξη ματιά το μέλλον της. Οι πρώτες μειώσεις φόρων ήταν πια όχι υπόσχεση αλλά πραγματικότητα. Το ΦΠΑ στην εστίαση είχε πέσει δέκα μονάδες από το 23% στο 13%. Στον προϋπολογισμό του 2015 η κυβέρνηση Σαμαρά είχε εγγράψει και θα έκανε πράξη και άλλες μειώσεις. Στην εισφορά αλληλεγγύης, στον ΕΝΦΙΑ.

Σήμερα, αφού τον Ιανουάριο του 2015 παρασύρθηκε από τις σειρήνες του Λαϊκισμού είναι οργισμένη και απαισιόδοξη. Και απαιτεί μόνο αλήθειες. Αξιοπιστία από τους πολιτικούς και το πολιτικό σύστημα. Σχέση πραγματικής εμπιστοσύνης.

Και αυτή την εμπιστοσύνη οφείλει και πρέπει να αποκαταστήσει η Νέα Δημοκρατία. Γι΄ αυτό ο πρόεδρός της έχει δεσμευτεί απέναντι στον ελληνικό λαό σε μία Συμφωνία Αλήθειας. Και αυτή τη δέσμευση την τήρησε στο έπακρο με την ομιλία του στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Η έξοδος από την κρίση απαιτεί ένα εθνικό σχέδιο δράσης. Που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Εμπροσθοβαρείς μεταρρυθμίσεις. Μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Ιδιωτικοποιήσεις και επενδύσεις που θα παράξουν νέο πλούτο. Περιστολή δαπανών.

Όλα αυτά που δεν μπορεί να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Το αποδεικνύει κάθε μέρα. Από ιδεοληπτική αγκύλωση κρατισμού.

Πώς βλέπετε την εξέλιξη της υπόθεσης των τηλεοπτικών αδειών που έχει φθάσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας; Εκτιμάτε ότι μπορεί να υπάρξει απόφαση για ακύρωση του διαγωνισμού; Τι συνέπειες θα έχει μία τέτοια εξέλιξη;

Επειδή βρισκόμαστε επιτέλους προ των πυλών της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας που θα κρίνει τη συνταγματικότητα του νόμου Παππά δεν θα ήθελα να αναφερθώ εκτενώς στο θέμα αυτό. Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, στους Έλληνες δικαστές. Η συντριπτική τους πλειοψηφία αποτελεί τους φυσικούς κληρονόμους του Μιχαήλ Στασινόπουλου. Του εμβληματικού προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας που έβαλε απέναντι στις βουλήσεις της δικτατορίας την τήρηση των νόμων. Και τιμωρήθηκε με κατ' οίκον περιορισμό.

Απλά, δύο προσωπικές επισημάνσεις. Πιστεύω ότι θα ήταν προς όφελος της διαφάνειας η τελεσίδικη απόφαση να είχε εκδοθεί πριν τη διενέργεια του διαγωνισμού. Και εξακολουθώ να πιστεύω στην ανάγκη ύπαρξης των Ανεξάρτητων Αρχών με τις δικαιοδοσίες που έχουν όπως αυτές ορίζονται από το Σύνταγμα.

Η κυβέρνηση σας κατηγορεί ότι αναφέρεστε συνεχώς στην Δικαιοσύνη και ότι αυτό συνιστά προσπάθεια παρέμβασης στις υποθέσεις που διερευνά, με πρώτη την υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών

«Φωνάζει ο κλέφτης να φοβηθεί ο νοικοκύρης».

Πρώτη προσπάθεια παρέμβασης. Ο πρωθυπουργός στη συνέντευξη που παραχώρησε στα πλαίσια της ΔΕΘ μας δήλωσε ανερυθρίαστα ότι δεν υπάρχει ούτε μία πιθανότητα το Συμβούλιο της Επικρατείας να ακυρώσει το νόμο Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες ως αντισυνταγματικό.

Δεύτερη προσπάθεια παρέμβασης. Η πρόεδρος του Αρείου Πάγου εξερχόμενη του Μαξίμου μετά τη συνάντηση των προέδρων των Τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων με τον πρωθυπουργό δήλωσε ότι συζητήθηκε το μισθολογικό των δικαστών και έλαβε τη δέσμευση του πρωθυπουργού ότι δεν θα υποστούν μειώσεις.

Για να καταλάβουμε. Η συνάντηση του πρωθυπουργού με την ηγεσία της Δικαιοσύνης εξαντλήθηκε σε συντεχνιακή συζήτηση. Γιατί δεν μπορεί να αποτελεί το μισθολογικό αντικείμενο συζήτησης μεταξύ τους. Αφορά τις ενώσεις των δικαστών. Όχι της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Που η στάση της προβληματίζει.

Τρίτη προσπάθεια παρέμβασης. Στην ίδια συνάντηση συζητήθηκε και η αύξηση του ορίου παραμονής των δικαστών. Κατά παράβαση του άρθρου 88 παρ. 5του Συντάγματος που σαφώς ορίζει ότι οι δικαστές αποχωρούν από την υπηρεσία τους όταν συμπληρώσουν το 65ο έτος, ενώ οι ανώτατοι δικαστές όταν συμπληρώσουν το 67ο έτος.

Σύμπτωση, ότι η πρόεδρος του Αρείου Πάγου συμπληρώνει το συντάξιμο όριο στις 30 Ιουνίου 2017.

Να σας θυμίσω και κάτι ακόμη. Ο πρωθυπουργός στο κλείσιμο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησής του το Φεβρουάριο του 2015 είχε κλείσει με στόμφο λέγοντας, «είμαστε κάθε λέξη του Συντάγματος». Πριν από αυτή την έκρηξη βερμπαλισμού ο πρωθυπουργός όφειλε να είχε διαβάσει το Σύνταγμα.

Με την εμπειρία σας του ευρωκοινοβουλίου, βλέπετε προοπτική ρύθμισης του ελληνικού χρέους μέχρι το τέλος του έτους όπως προσπαθεί η κυβέρνηση;

Μιλάμε φαντάζομαι για την ίδια κυβέρνηση που θα κούρευε το χρέος μονομερώς κατά 80%. Και ύστερα ήρθε η οδυνηρή πραγματικότητα. Και η κορυφή στην οποία στοχεύει είναι η υλοποίηση της απόφασης που είχε πάρει το Eurogroup το Νοέμβριο του 2012. Μία απόφαση για την οποία κατηγορούσε τουλάχιστον σαν προδοτική την τότε κυβέρνηση. Όλοι, επίσης θυμόμαστε τις άναρθρες κραυγές για το καταστροφικό PSI. Καλό θα ήταν να διαβάσουμε όλοι το προσχέδιο του προυπολογισμού που κατέθεσε πρόσφατα η κυβέρνηση. Στο κεφάλαιο «Δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους» αναφέρει: «Οι δαπάνες για τόκους του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης μετά το 2012 διαμορφώνονται στα επίπεδα των 5.500-6.000 εκ. ευρώ μειωμένες το 2013 κατά 50% σε σχέση με το 2012. Αντίστοιχες μειώσεις παρουσιάζουν και ως ποσοστό του ΑΕΠ. Η μείωση αυτή οφείλεται στη μείωση του ύψους του δημοσίου χρέους μετά την ανταλλαγή των ομολόγων (PSI) του Μαρτίου του 2012 και την επαναγορά του Δεκεμβρίου του 2012, τη μείωση των επιτοκίων των δανείων του μηχανισμού στήριξης και την αναβολή καταβολής τόκων για τα δάνεια που χορηγήθηκαν από το Ευρωπαικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας».

Για να έρθουμε λοιπόν στο ερώτημά σας. Το πρόβλημα του ελληνικού χρέους είναι ένα και μόνο. Η εξυπηρέτησή του. Και κυρίως μετά το 2022. Αυτό το πρόβλημα έλυνε η απόφαση του 2012. Που μιλούσε για επιμήκυνση καταβολής και πιθανή μείωση επιτοκίων. Και αυτή η ρύθμιση θα γίνει μετά το πέρας του υφιστάμενου προγράμματος το 2018.

Με δύο εκλογές στις μεγάλες χώρες της ΕΕ, πρώτα στην Γαλλία και μετά στην Γερμανία, τι περιθώριο έχει η Ελλάδα να πετύχει καλύτερες προϋποθέσεις διαχείρισης της κρίσης;

Η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορα βήματα στους τομείς των μεταρρυθμίσεων, των αποκρατικοποιήσεων και των επενδύσεων. Που θα παράξουν νέο πλούτο. Θα μειώσουν την ανεργία και θα την βοηθήσουν να αφήσει πίσω της την ύφεση και να επιστρέψει στην ανάπτυξη. Αυτό θα την βοηθήσει να διαχειριστεί καλύτερα την κρίση. Ή μάλλον, θα την βγάλει από την κρίση.

Οι μεγαλοστομίες της σημερινής κυβέρνησης ότι θα αλλάξει την Ευρώπη ακόμη ηχούν στα αυτιά μας. Και αν κάποτε προκαλούσαν γέλιο τώρα γίνονται επικίνδυνες.

Συνολικότερα, το πρόγραμμα που υλοποιεί η κυβέρνηση και το οποίο έχουν επιβάλλει οι θεσμοί, νομίζετε ότι είναι βιώσιμο; Ότι εάν υποθέσουμε ότι εφαρμοστεί πλήρως θα δώσει λύση στο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας;

Οι θεσμοί έχουν επιβάλλει στόχους. Τα μέτρα που υλοποιούν αυτούς τους στόχους έχουν αποφασιστεί και ψηφιστεί από την κυβέρνηση. Έχω κάνει συγκεκριμένες ερωτήσεις προς τον Επίτροπο Οικονομικών κ. Πιέρ Μοσκοβισί για το αν οι θεσμοί επέβαλλαν την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στη νησιωτική Ελλάδα, την εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου με αυτό της κίνησης και την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί. Και οι τρεις απαντήσεις ίδιες. Όλα τα παραπάνω αποτελούν απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης. Και όσο θα παίρνει μέτρα με κατεύθυνση αύξησης φόρων, ασφαλιστικών εισφορών ασφαλώς το πρόγραμμα δεν θα βγει.

Σας το είπα ήδη. Απαιτείται αλλαγή. Μεταρρυθμίσει, αποκρατικοποιήσεις, επενδύσεις. Που θα μειώσουν την ανεργία και θα παράξουν νέο πλούτο. Απαιτείται μείωση φόρων, περιστολή δαπανών.

Αλλά η σημερινή κυβέρνηση είναι αλλεργική στις επενδύσεις και στις αποκρατικοποιήσεις. Τις υπονομεύει. Έχει μία και μόνη στρεβλή αντίληψη. Τον κρατισμό.

Σας βρίσκει σύμφωνο η φιλελεύθερη στροφή της ΝΔ υπό την ηγεσία του Κυριάκου Μητσοτάκη;

Η Νέα Δημοκρατία παραμένει σταθερά προσηλωμένη από την ίδρυσή της μεταξύ άλλων στην ελεύθερη οικονομία, στην πολιτική των ίσων ευκαιριών για όλους τους πολίτες, στην ανάγκη για ευημερία και ασφάλεια της ελληνικής κοινωνίας, στην προστασία των κοινωνικά αδυνάτων. Τα υπόλοιπα κόμματα στρέφονται προς την ιδεολογία μας.

Βλέπετε ενδεχόμενο ίδρυσης νέων κομμάτων στο κεντροδεξιό φάσμα;

Τα κόμματα ιδρύονται μέσα από την κοινωνία. Για να καλύψουν πραγματικές της ανάγκες. Με σαφές ιδεολογικοπολιτικό στίγμα. Όχι από προσωπικές φιλοδοξίες κάποιων επίδοξων προέδρων.

Πώς βλέπετε το δεύτερο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ που άρχισε την Πέμπτη;

Αφορά μόνο τις εσωκομματικές ισορροπίες των συνιστωσών και των τάσεων του ΣΥΡΙΖΑ. Τη σειρά εκλογής τους στην Κεντρική Επιτροπή του.

Δεν αφορά την ελληνική κοινωνία. Δεν αφορά την πραγματική Πολιτική. Και ασφαλώς δεν θα είναι κανένας καταλύτης εξελίξεων σε Ελλάδα και Ευρώπη όπως με στόμφο μας δήλωσε ο γραμματέας του.

Σας ανησυχούν οι εξελίξεις στο προσφυγικό-μεταναστευτικό; Υπάρχει κίνδυνος επανάληψης των μαζικών ροών προς τα ελληνικά νησιά;

Η Τουρκία δυστυχώς συνεχίζει να βλέπει το τεράστιο πρόβλημα του προσφυγικού και μεταναστευτικού σαν τη χρυσή της ευκαιρία. Να ενταχθεί στην Ευρώπη χωρίς να έχει συμμορφωθεί με τις Αρχές και τις Αξίες της Ευρώπης. Να μετακινούνται χωρίς βίζα ελεύθερα οι Τούρκοι πολίτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς να έχει εκπληρώσει τα προαπαιτούμενα. Να λάβει χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ χωρίς να ικανοποιεί τις δεσμεύσεις που έχει πάρει με τη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας τον περασμένο Μάρτιο. Και σαν μοχλό πίεσης χρησιμοποιεί την ανάσχεση ή μη των μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη. Και αυτό ασφαλώς είναι ανησυχητικό για εμάς ως πρώτης χώρας εισόδου των προσφύγων και των μεταναστών στην Ευρώπη.

Συνέντευξη Μανώλη Κεφαλογιάννη: 90 δις το κόστος διαπραγμάτευσης ΣΥΡΙΖΑ – Τουρκία και προσφυγικό – BREXIT και επιπτώσεις

foto MK

Συνέντευξη Μανώλη Κεφαλογιάννη στην εφημερίδα "ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ"

90 δις το κόστος διαπραγμάτευσης ΣΥΡΙΖΑ – Τουρκία και προσφυγικό – BREXITκαι επιπτώσεις

1)  Ιδιαίτερα θερμό πολιτικά αναμένεται να είναι και αυτό το καλοκαίρι. Η Ν.Δ εξήγγειλε την σύσταση εξεταστικής επιτροπής-σε περίπτωση που γίνει κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές-  για την διερεύνηση του σχεδίου εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη το καλοκαίρι του 2015. Από την άλλη πλευρά όμως δεν επιβαρύνεται κατ΄αυτόν τον τρόπο το πολιτικό κλίμα, δεδομένου ότι τόσα χρόνια δεν πρόσφεραν τίποτα σημαντικό οι εξεταστικές στην πολιτική ζωή της χώρας; 

Η «ηρωική και σκληρή» διαπραγμάτευση Τσίπρα κόστισε πολύ ακριβά. Κόστισε στην αξιοπιστία της χώρας, στην ελληνική οικονομία, αλλά  κυρίως στον ελληνικό λαό.

Η Ελλάδα απώλεσε την αυτοπεποίθηση της, απώλεσε την  εμπιστοσύνη των εταίρων της, κάτι που πολύ δύσκολα είχε καταφέρει να ανακτήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η «πρώτη φορά αριστερά» τραυμάτισε βαριά την αξιοπιστία της Ελλάδας στην Ευρώπη. Μια κυβέρνηση κατώτερη των περιστάσεων που κορόιδεψε, ψευτοεκβίασε και έπαιξε στα ζάρια το μέλλον της χώρας.

Η ελληνική οικονομία απώλεσε κοντά στα 90 δις ευρώ.

Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Γ. Στουρνάρας το υπολόγισε σε 86 δις ευρώ.

Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM/EFSF) κ. Κ. Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή», στις 23 Ιουνίου 2016, ανέβασε το κόστος στα 100 δις ευρώ.

Οι αριθμοί του «κόστους Τσίπρα» είναι αμείλικτοι:

-          25 δις ευρώ απώλεια που υπέστη το Ελληνικό Δημόσιο από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από μετοχές που κατείχε το ΤΧΣ. Το Ελληνικό Δημόσιο μετά την ανακεφαλαιοποίηση που έγινε επί των ημερών της Νέας Δημοκρατίας κατείχε το 66% της Alpha Bank, το 35% της Eurobank, το 57% της Τραπέζης Πειραιώς και το 67% της Εθνικής Τράπεζας. Μετά την ανακεφαλαιοποίηση ΣΥΡΙΖΑ το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει πλέον το 4,7% της Alpha, το 2,4% της Eurobank, το 23,7% της Πειραιώς και το 33,8% της Εθνικής.

-          17,5 δις ευρώ ανάγκη νέας χρηματοδότησης για την κάλυψη δημοσιονομικών αναγκών.

-          21 δις ευρώ απώλεια από την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στην ύφεση τη διετία 2015-16.

-          11 δις ευρώ απώλεια από την επιστροφή ομολόγων στην ΕΕ.

-          10 δις ευρώ από τη μη απόδοση στη χώρα μας των κερδών των κεντρικών τραπεζών που διακρατούν ελληνικά ομόλογα.

-          9 δις ευρώ δυσβάστακτα υφεσιακά μέτρα. Ο βαρύς λογαριασμός για τον ελληνικό λαό  της διαπραγμάτευσης Τσίπρα. Και με τον περίφημο κόφτη μισθών και συντάξεων «εν αναμονή».

Και κάτι πολύ σημαντικό επίσης. Οι έλεγχοι στις κινήσεις κεφαλαίων, τα περίφημα capital controls που διέλυσαν την πραγματική οικονομία.

Αλλά η εξεταστική επιτροπή που ζήτησε η Νέα Δημοκρατία και θα συστήσει μόλις γίνει κυβέρνηση δεν θα εξετάσει μόνο το κόστος της «περήφανης» διαπραγμάτευσης και του άστοχου δημοψηφίσματος.

Θα εξετάσει κυρίως το περίφημο Plan Z. Που εκπονήθηκε κατ΄εντολήν του κ. Τσίπρα και θα οδηγούσε τη χώρα σε συνταγματική εκτροπή και έξοδό της από το ευρώ. Γιατί την αλήθεια πρέπει να την μάθει ο ελληνικός λαός.

Και κάτι ακόμη. Δεν υπάρχει συναίνεση αλά καρτ. Δεν μπορεί να επιζητάς τη συναίνεση και να ονομάζεις τους πολιτικούς σου αντιπάλους «το παλιό που τους τελειώνεις» ή να έχεις ως κυρίαρχο σύνθημα «ή εμείς ή αυτοί».

2)  Επιμένουν τα στελέχη της ΝΔ να τονίζουν ότι η ΝΔ, όταν κληθεί να κυβερνήσει, αυτό θα το πράξει σχηματίζοντας μια ισχυρή και αυτοδύναμη κυβέρνηση. Δεν θα ήταν προς το συμφέρον της χώρας η αναζήτηση αξιόπιστων εταίρων, ώστε ένα πρόγραμμα ριζικής ανασυγκρότησης να τύχει μεγαλύτερης αποδοχής απο την κοινωνία;

Και οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις και οι κυβερνήσεις συνεργασίας για να πετύχουν πολιτική σταθερότητα και να προχωρήσουν στην υλοποίηση του κυβερνητικού τους προγράμματος απαιτείται να έχουν έναν αξιόπιστο εταίρο και σύμμαχο. Την ελληνική κοινωνία. Σε μία σχέση εμπιστοσύνης χωρίς λαϊκιστικές κορώνες. Χωρίς αυταπάτες ή ψευδαισθήσεις. Που θα βασίζεται μόνο στην Αλήθεια.

3) Η επόμενη ημέρα στην οικονομία και η ανάπτυξη είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση. Απο πού θα έπρεπε να αναζητήσει επενδύσεις η Ελλάδα;

Πριν αναζητήσει επενδύσεις η χώρα θα έπρεπε να αναζητήσει μία άλλη κυβέρνηση. Φιλική στις επενδύσεις και στην υγιή επιχειρηματικότητα. Γιατί η σημερινή έχει αποδειχθεί ότι όταν δεν θρηνεί για τις αποκρατικοποιήσεις ή δεν προσπαθεί να μπλοκάρει τις επενδύσεις (τρανό παράδειγμα οι Σκουριές) παθαίνει αλλεργικό σοκ ακόμη και στο άκουσμα των λέξεων επενδύσεις και επιχειρηματικότητα.

Οι αποκρατικοποιήσεις και οι επενδύσεις για την Ελλάδα δεν θα είναι απλά ωφέλιμες. Είναι αναγκαίες. Θα παράξουν νέο πλούτο, θα βοηθήσουν στην Ανάπτυξη της οικονομίας και θα οδηγήσουν την ανεργία σε αποκλιμάκωση. 

Αλλά για να μην μείνουν απλά ευχολόγια απαιτείται ένα κράτος φιλικό. Ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον. Απάλειψη της γραφειοκρατίας. Είχα την τιμή να προτείνω τη δημιουργία ενός νέου Τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας που θα εκδίδει τελεσίδικη απόφαση εντός το πολύ 45 ημερών σε υποθέσεις επενδύσεων και αποκρατικοποιήσεων.

4)  Προσφάτως ο κ. Μουζάλας, αναπλ.υπουργός Μεταναστευτική Πολιτικής, ζήτησε συγγνώμη απο τον κ. Δένδια, επειδή όταν ήταν στην αντιπολίτευση έκανε άδικη κριτική σε βάρος του τότε υπουργού της ΝΔ. Δεν είναι αυτό δείγμα πολιτικής ωριμότητας που θα βοηθούσε στη  προσέγγιση των δύο πολιτικών χώρων; 

Ασφαλώς τιμά τον κ. Μουζάλα η σημερινή του στάση. Δεν τιμά όμως τον κ. Τσίπρα και την κυβέρνησή του η συνολική τους στάση.

Με περίσσιο πολιτικό θράσος πριν λίγο καιρό ο πρωθυπουργός μας δήλωσε ότι δεν μπορεί να τον κατηγορήσει κανένας ότι έχει πει ψέματα. Μόνο ότι είχε αυταπάτες.

Αυταπάτη, το σκίσιμο των μνημονίων. Αυταπάτη, το κούρεμα του χρέους από 50 έως 70%. Αυταπάτη η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ. Αυταπάτη, η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ. Αυταπάτη, η αύξηση του αφορολόγητου στα 12.000 ευρώ. Αυταπάτη, το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Μια συνεχής αυταπάτη διαρκείας ο λόγος του. 

Αλλά ο ελληνικός λαός πλέον ξέρει. Δεν ζει σε αυταπάτες. Ζει την «πραγματικότητα Τσίπρα». Ένα τρίτο και αχρείαστο μνημόνιο 86 δις ευρώ. Σκληρά υφεσιακά μέτρα 9 δις ευρώ. Η χώρα επέστρεψε στην ύφεση. Το ΕΚΑΣ εξαϋλώθηκε. Οι συντάξεις μειώθηκαν. Οι μειωμένοι συντελεστές στα νησιά καταργήθηκαν. Η φορολογία και οι ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών, των ελεύθερων επαγγελματιών, των επιστημόνων  πολλαπλασιάστηκαν.

Από τον ελληνικό λαό πρέπει να ζητήσει συγνώμη ο κ. Τσίπρας. Για τα ατελείωτα ψέματα που έχει πει. Για την λαϊκιστική και ιδεοληπτική του διακυβέρνηση. Που λίγο έλειψε να οδηγήσει τη χώρα σε περιπέτεια. 

5) Ως προς την Τουρκία διακρίνετε ότι ο Ερντογάν θ΄αλλάξει στάση ως προς την τήρηση των δεσμεύσεων της Τουρκίας για την μείωση των προσφυγικών ροών προς την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη;

Η Τουρκία δυστυχώς από την πρώτη ώρα είδε το προσφυγικό πρόβλημα σαν ανατολίτικο παζάρι. Μου δίνεις την κατάργηση της βίζα σου δίνω την ανάσχεση των προσφυγικών ροών. Αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν λειτουργεί έτσι. Ούτε απειλείται, ούτε εκβιάζεται. Η Τουρκία οφείλει να σεβαστεί τις δεσμεύσεις της που απορρέουν από τη συμφωνία για το προσφυγικό της 29ης Μαρτίου. Και οφείλει να τηρήσει όλα τα προαπαιτούμενα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση της βίζα, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει.

Και είναι ασφαλώς πολύ δυσάρεστη εξέλιξη οι πρόσφατες δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών στη γερμανική εφημερίδα FAZ με τις οποίες απειλεί ουσιαστικά την Ευρώπη ότι αν δεν της δοθεί η κατάργηση της βίζα θα γεμίσει με πρόσφυγες και μετανάστες την Ευρώπη.

6) Οι εξελίξεις στην Τουρκία προδικάζουν την οριστική διακοπή της ενταξιακής πορείας της γείτονος προς την Ε.Ε;

Η ευρωπαική πορεία της Τουρκίας εξαρτάται από την ίδια την Τουρκία. Η πιθανή επαναφορά της θανατικής ποινής, οι διώξεις δικαστικών και δημοσίων υπαλλήλων, οι συλλήψεις δημοσιογράφων, το κλείσιμο τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, εφημερίδων, πρακτορείων ειδήσεων δεν είναι συμβατές με τα κοινοτικά κεκτημένα. Και η Ευρώπη δεν πρόκειται να αλλοιώσει τις Αρχές και τις Αξίες της.

7)  Ποιές ήταν οι ευθύνες της Ε.Ε για την εγκατάλειψη της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας;

Η Τουρκία δείχνει να έχει εγκαταλείψει την ευρωπαϊκή προοπτική για τους δικούς της λόγους. Η πόρτα της Ευρώπης παραμένει ανοικτή. Και  σας το λέω αυτό και από τη θέση ευθύνης που κατέχω στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτή του  προέδρου της Μικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ΕΕ-Τουρκίας. Οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Αλλά για να ευοδωθούν πρέπει η Τουρκία να κάνει βήματα προς την Ευρώπη. Όχι, το αντίστροφο. Τα ενταξιακά κεφάλαια που παραμένουν «παγωμένα», παραμένουν έτσι με υπαιτιότητα της τουρκικής πλευράς. Ένα απλό παράδειγμα. Δεν μπορεί να θέλεις να μετέχεις σε μία ένωση και να μην αναγνωρίζεις ένα υφιστάμενο κράτος-μέλος αυτής της ένωσης.

8) Εκτιμάτε ότι έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την αποχώρηση της Αγγλίας απο την Ε.Ε; Τί επιπτώσεις θα έχει αυτό για την Ελλάδα;

Όλες οι ενέργειες της Ευρωπαικής Ένωσης καταδεικνύουν ότι η Ευρώπη θέλει να τελειώσει άμεσα με την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας. Αλλά για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες πρέπει να υποβληθεί από βρετανικής πλευράς το σχετικό αίτημα. Κάτι που θα πρέπει να γίνει άμεσα.

Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στη Μεγάλη Βρετανία είναι ένα τρανό παράδειγμα που μπορεί να οδηγήσουν μία χώρα οι λάθος αποφάσεις ενός μοιραίου πρωθυπουργού. Καταρχήν τον ίδιο με συνοπτικές διαδικασίες εκτός Ντάουνιγκ Στριτ.

Είχα αναφέρει σε ομιλία  μου τον περασμένο χρόνο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι ελπίζω να επικρατήσουν η σύνεση και η λογική και να μην καταστεί η Μεγάλη Βρετανία Μικρά Αγγλία.  Οι ελπίδες μου διαψεύστηκαν. Φοβάμαι ότι δεν θα διαψευστεί η πρόβλεψή μου. Ήδη η Σκωτία και η Βόρειος Ιρλανδία επιθυμούν την παραμονή τους στην ΕΕ και την απόσχισή τους από το Ηνωμένο Βασίλειο. 

Για την Ελλάδα, οι επιπτώσεις του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος για αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. θα μπορούσαν να αποδειχθούν σημαντικές.

Καταρχήν, η Μεγάλη Βρετανία είναι ένας από τους σημαντικότερους χρηματοδότες του κοινοτικού προϋπολογισμού. Συνεπώς, η αποχώρησή της από την Ε.Ε. δεν αποκλείεται να έχει άμεση επίπτωση στο μέγεθος του κοινοτικού προϋπολογισμού με αρνητικές συνέπειες για τα συνολικά κεφάλαια που είναι σήμερα διαθέσιμα για την Ελλάδα (περί τα 35 δισ. ευρώ, μέχρι το 2020).

Δεύτερον, η παρατεταμένη αβεβαιότητα που σχετίζεται με τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων και τη νέα εμπορική σχέση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαικής Ένωσης ενδέχεται να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας τόσο άμεσα, μέσω του εμπορίου και του τουρισμού όσο και έμμεσα, μέσω της επιβράδυνσης της οικονομίας της ευρωζώνης. 

Μία τέτοιου είδους εξέλιξη ενδέχεται να οδηγήσει σε επιδείνωση του επενδυτικού κλίματος, δυσχεραίνοντας την προσπάθεια σταθεροποίησης της εγχώριας οικονομίας.

 

Σελίδα 1 από 17