Αρχική
/
Νέα
/
Κοινοβουλευτικές Δραστηριότητες
/
Ο Μανώλης Κεφαλογιάννης ορίστηκε από τον Πρωθυπουργό Κοινοβουλευτικός
Εκπρόσωπος της ΝΔ για το Φορολογικό Νομοσχέδιο
16/12/2013
Κοινοβουλευτικες Δραστηριοτητες
Ο Μανώλης Κεφαλογιάννης ορίστηκε από τον Πρωθυπουργό Κοινοβουλευτικός
Εκπρόσωπος της ΝΔ για το Φορολογικό Νομοσχέδιο
Ο Μανώλης Κ. Κεφαλογιάννης ορίστηκε απο τον Πρωθυπουργό και Πρόεδρο της Νέας
Δημοκρατίας Αντώνη Σαμάρα, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Ν.Δ για το Φορολογικό Νομοσχέδιο που
συζητείται αυτή την Βδομάδα στην Βουλή.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ.
Ενιαίος Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΕΝΦΙΑ).
Α). Ο Βασικός ΕΝΦΙΑ είναι ανά ακίνητο. Και υπάρχει Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ που πληρώνεται μόνον απ’ όσους έχουν πάνω από 300 χιλιάδες αξία ακίνητης περιουσίας (κατα άτομο), χωρίς να υπολογίζονται τα αγροτεμάχια.
Όμως ταμειακά οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν λιγότερα το 2014 σε σχέση με το 2013. Και το 2015 ακόμα λιγότερα (όταν θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα πληρωμών των προηγουμένων ετών).
Πρώτον: Στο σύνολό του ο ΕΝΦΙΑ θα έχει την ίδια ετήσια επιβάρυνση όπως και πέρσι. (2, 65 δισεκατομμύρια είσπραξη).
Δεύτερον: Το 2014 θα πληρώσουν τα ίδια συνολικά, αλλά με πολύ πιο δίκαιη κατανομή και διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Έτσι το 75% των φορολογουμένων θα πληρώσουν λιγότερο φόρο ακινήτων απ’ ότι το 2013. Το 20% θα πληρώσουν περίπου τα ίδια, ενώ το 5% θα πληρώσουν λίγο περισσότερα. Και πάντως αυτή η μικρή κατηγορία που θα πληρώσει περισσότερα ανήκει στιςπιο υψηλές τάξεις από πλευράς περιουσίας: Οι κατέχοντες μεγάλη περιουσία κυρίως σε αστικά οικόπεδα, όχι κτίσματα, ούτε αγροτεμάχια.
Τρίτον Ο Βασικός ΕΝΦΙΑ : κτίρια, αστικά οικόπεδα, αγροτεμάχια:
Η φορολόγηση των κτιρίων θα είναι μικρότερη απ’ ό,τι το 2013 σε όλες τις κατηγορίες. Από τις πιο χαμηλές τιμές ζώνης ως τις πιο ακριβές.
Θυμίζουμε ότι και πέρσι το «χαράτσι» (ΕΤΗΔΕ, μετέπειτα ΕΕΤΑ) είχε μειωθεί κατά 15% για όλους. Αυτή τη φορά μειώθηκε κι άλλο. Μόνο που τώρα μειώθηκε από 21% (στις χαμηλές ζώνες) μέχρι 4% (στις πολύ υψηλές ζώνες).
Τέταρτον: η φορολόγηση στα αστικά οικόπεδα εντός σχεδίου είναι πολύ χαμηλότερη απ’ όλα τα προηγούμενα σχέδια. Έχει ως βάση εκκίνησης το 1,5 τοις χιλίοις ή 0,15% που θεωρείται παγκοσμίως εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό φορολόγησης ακίνητης περιουσίας.
Για παράδειγμα, ένα οικόπεδο ενός στρέμματος εντόςσχεδίου σε μια κωμόπολη («αντικειμενικής») αξίας 20 χιλιάδων, θα πληρώσει 30 ευρώ.
Πέμπτον: τα αγροτεμάχια (δηλαδή γη εκτός σχεδίου) θα φορολογηθεί κατά κανόνα με 2 ευρώ το στρέμμα για τα καλλιεργούμενα, που θα φτάνει ως 2,2 ευρώ το στρέμμα για τα αρδευτικά. Αν είναι «βοσκότοπος» θαφορολογηθεί με μισό ευρώ το στρέμμα. Όλοι οι αυτόνομοι βοηθητικοί χώροι (πέρα από την κατοικία) δηλαδή στάνες μαντριά, κοτέτσια, αποθήκες, υπόστεγα κλπ. μηδέν φόρος.
Β). Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ: Όσοι έχουν συνολική περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες (κατα άτομο) θα πληρώσουν και τον ΕΝΦΙΑ – Συμπληρωματικό.
Αυτό αφορά μια πρόσθετη φορολόγηση για λόγους προοδευτικότητας. Να σημειωθεί, όμως, ότι έχει αυξηθεί το αφορολόγητο όριο σε σχέση με τον ΦΑΠ από 200 σε 300 χιλιάδες!. Κι έτσι υπάρχουν αρκετοί που πλήρωναν ΦΑΠ ως τώρα και δεν θα πληρώσουν συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ το 2014. Κι ακόμα όσοι έχουν περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες θα πληρώσουν με μειωμένους συντελεστές.
Να σημειωθεί ότι ο ΦΑΠ ξεκινούσε από 0,2% κι έφτανε ως 2%. Ο Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ξεκινά (από μεγαλύτερο αφορολόγητο) από 0,1% και φτάνει ως 1%.
Δηλαδή όσοι επιβαρύνονται με ΕΝΦΙΑ συμπληρωματικό:
α). είναι λιγότεροι απ’ όσους πλήρωναν ως φέτος ΦΑΠ.
β). φορολογούνται για μικρότερο μέρος της περιουσίας τους (αφού ξεκινούν από μεγαλύτερο αφορολόγητο),
γ). για μικρότερο μέρος της περιουσίας τους φορολογούνται με χαμηλότερους συντελεστές.
Δες αναλυτικά παραδείγματα, στον Πίνακα 1
Παρατητήσεις:
1). Ο Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, είναι ο μόνος που υπολογίζεται με βάση τις Αντικειμενικές αξίες.
ο αυτοτελής φόρος κτισμάτων υπολογίζεται με «τιμές ζώνης» και τα αγροτεμάχια σε ΑΒΑ (Αρχική Βάση Αξίας), ενώ τα Αστικά οικόπεδα στην περιφέρεια στηρίζονται σε διαφορετικές «αντικειμενικές προσεγγίσεις» που ποικίλουν ανά περιοχή].
Έτσι η συζήτηση για τις Αντικειμενικές αξίες αφορά ουσιαστικά μόνον αυτούς που πληρώνουν Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ (λιγότερο από 10% του συνόλου).
Αν μειώναμε τις αντικειμενικές αξίες, θα προέκυπτε αύξηση για πολλές χαμηλές περιοχές κυρίως στην περιφέρεια, αλλά και σε φτωχότερες αστικές περιοχές.Κι αυτό γιατί έχει αυξηθεί το κόστος κατασκευής από το 2007.
Έτσι αντί να μειώσουμε τις αντικειμενικές αξίες μειώσαμε τους συντελεστές φορολόγησης και αυξήσαμε το αφορολόγητο όριο για τον προσδιορισμό του Συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Οι μειώσεις που προέκυψαν ισοδυναμούν με μείωση των αντικειμενικών αξιών (αν αφήναμε συντελεστές και όρια αμετάβλητα) της τάξης του 40% μεσοσταθμικά.
2). παρατήρηση :
--Οι φορολογούμενοι που έχουν μόνον ή κυρίως διαμέρισμα ή κτίσμα θα πληρώσουν λιγότερα.
--Οι φορολογούμενοι που έχουν και αστικά οικόπεδα θα πληρώσουν περισσότερο για τα οικόπεδα (για τα οποία δεν πλήρωναν ως τώρα), αλλά λιγότερο για τα οικήματα.
--Οι φορολογούμενοι που έχουν αγροτεμάχια θα πληρώσουν μια πολύ μικρή επιβάρυνση που μπορεί να εξουδετερώνει μέρος από τα οφέλη τους από τα κτίσματα που έχουν στην κατοχή τους.
--Αυτοί που πλήρωσαν φέτος ΦΑΠ με περιουσία από 200 ως 300 χιλιάδες δεν θα πληρώσουν καθόλου Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ το 2014.
--Κι αυτοί που έχουν περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες θα πληρώσουν το 2014 συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ λιγότερο απ’ όσο πλήρωσαν ΦΑΠ το 2013.
Να σημειωθεί ότι διεθνώς ένας «μέτριος» φόρος ακινήτων θεωρείται το 7 τους χιλίοις επί της αξίας των ακινήτων (0,7%). Στην περίπτωσή μας, ο ΕΝΦΙΑ είναιμικρότερος από 6 τοις χιλίοις σε βεβαίωση καιμικρότερος από 5 τοις χιλίοις σε είσπραξη. Άρα είναι από τους μικρότερους διεθνώς.
3).παρατήρηση:
Το επιχείρημα περί «διπλασιασμού της φορολόγησης» για τον Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ είναι αστείο.
Για παράδειγμα, όποιος έχει περιουσία 350χιλιάδες, το 2013 πλήρωσε ΦΑΠ 300 ευρω. Το 2014 θα πληρώσει Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ 50 ευρώ. Αυτός είναι ο… «διπλός φόρος»!
Συνολικά είχαμε δεσμευτεί για ένα ενιαίο φόρο Ακινήτων, που θα είναι πιο δίκαιος, με διευρυμένη φορολογική βάση, θα είναι προοδευτικός και δεν θα πληρώνεται από το τιμολόγιο της ΔΕΗ.
Κι αυτό γιατί : Ο ΕΝΦΙΑ είναι ενιαίος, είναι αναλογικά πιο δίκαιος (έχουν υπάρξει δύο διαδοχικές μειώσεις: μία το 2013, κατα 15% και μία τώρα για το 2014 μεσοσταθμικά γύρω στο 13%), επιτυγχάνεται για πρώτη φορά σοβαρή διεύρυνση της φορολογικής βάσης και δεν θα πληρώνεται μέσω ΔΕΗ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ.
Ενιαίος Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΕΝΦΙΑ).
Α). Ο Βασικός ΕΝΦΙΑ είναι ανά ακίνητο. Και υπάρχει Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ που πληρώνεται μόνον απ’ όσους έχουν πάνω από 300 χιλιάδες αξία ακίνητης περιουσίας (κατα άτομο), χωρίς να υπολογίζονται τα αγροτεμάχια.
Όμως ταμειακά οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν λιγότερα το 2014 σε σχέση με το 2013. Και το 2015 ακόμα λιγότερα (όταν θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα πληρωμών των προηγουμένων ετών).
Πρώτον: Στο σύνολό του ο ΕΝΦΙΑ θα έχει την ίδια ετήσια επιβάρυνση όπως και πέρσι. (2, 65 δισεκατομμύρια είσπραξη).
Δεύτερον: Το 2014 θα πληρώσουν τα ίδια συνολικά, αλλά με πολύ πιο δίκαιη κατανομή και διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Έτσι το 75% των φορολογουμένων θα πληρώσουν λιγότερο φόρο ακινήτων απ’ ότι το 2013. Το 20% θα πληρώσουν περίπου τα ίδια, ενώ το 5% θα πληρώσουν λίγο περισσότερα. Και πάντως αυτή η μικρή κατηγορία που θα πληρώσει περισσότερα ανήκει στιςπιο υψηλές τάξεις από πλευράς περιουσίας: Οι κατέχοντες μεγάλη περιουσία κυρίως σε αστικά οικόπεδα, όχι κτίσματα, ούτε αγροτεμάχια.
Τρίτον Ο Βασικός ΕΝΦΙΑ : κτίρια, αστικά οικόπεδα, αγροτεμάχια:
Η φορολόγηση των κτιρίων θα είναι μικρότερη απ’ ό,τι το 2013 σε όλες τις κατηγορίες. Από τις πιο χαμηλές τιμές ζώνης ως τις πιο ακριβές.
Θυμίζουμε ότι και πέρσι το «χαράτσι» (ΕΤΗΔΕ, μετέπειτα ΕΕΤΑ) είχε μειωθεί κατά 15% για όλους. Αυτή τη φορά μειώθηκε κι άλλο. Μόνο που τώρα μειώθηκε από 21% (στις χαμηλές ζώνες) μέχρι 4% (στις πολύ υψηλές ζώνες).
Τέταρτον: η φορολόγηση στα αστικά οικόπεδα εντός σχεδίου είναι πολύ χαμηλότερη απ’ όλα τα προηγούμενα σχέδια. Έχει ως βάση εκκίνησης το 1,5 τοις χιλίοις ή 0,15% που θεωρείται παγκοσμίως εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό φορολόγησης ακίνητης περιουσίας.
Για παράδειγμα, ένα οικόπεδο ενός στρέμματος εντόςσχεδίου σε μια κωμόπολη («αντικειμενικής») αξίας 20 χιλιάδων, θα πληρώσει 30 ευρώ.
Πέμπτον: τα αγροτεμάχια (δηλαδή γη εκτός σχεδίου) θα φορολογηθεί κατά κανόνα με 2 ευρώ το στρέμμα για τα καλλιεργούμενα, που θα φτάνει ως 2,2 ευρώ το στρέμμα για τα αρδευτικά. Αν είναι «βοσκότοπος» θαφορολογηθεί με μισό ευρώ το στρέμμα. Όλοι οι αυτόνομοι βοηθητικοί χώροι (πέρα από την κατοικία) δηλαδή στάνες μαντριά, κοτέτσια, αποθήκες, υπόστεγα κλπ. μηδέν φόρος.
Β). Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ: Όσοι έχουν συνολική περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες (κατα άτομο) θα πληρώσουν και τον ΕΝΦΙΑ – Συμπληρωματικό.
Αυτό αφορά μια πρόσθετη φορολόγηση για λόγους προοδευτικότητας. Να σημειωθεί, όμως, ότι έχει αυξηθεί το αφορολόγητο όριο σε σχέση με τον ΦΑΠ από 200 σε 300 χιλιάδες!. Κι έτσι υπάρχουν αρκετοί που πλήρωναν ΦΑΠ ως τώρα και δεν θα πληρώσουν συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ το 2014. Κι ακόμα όσοι έχουν περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες θα πληρώσουν με μειωμένους συντελεστές.
Να σημειωθεί ότι ο ΦΑΠ ξεκινούσε από 0,2% κι έφτανε ως 2%. Ο Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ξεκινά (από μεγαλύτερο αφορολόγητο) από 0,1% και φτάνει ως 1%.
Δηλαδή όσοι επιβαρύνονται με ΕΝΦΙΑ συμπληρωματικό:
α). είναι λιγότεροι απ’ όσους πλήρωναν ως φέτος ΦΑΠ.
β). φορολογούνται για μικρότερο μέρος της περιουσίας τους (αφού ξεκινούν από μεγαλύτερο αφορολόγητο),
γ). για μικρότερο μέρος της περιουσίας τους φορολογούνται με χαμηλότερους συντελεστές.
Δες αναλυτικά παραδείγματα, στον Πίνακα 1
Παρατητήσεις:
1). Ο Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, είναι ο μόνος που υπολογίζεται με βάση τις Αντικειμενικές αξίες.
ο αυτοτελής φόρος κτισμάτων υπολογίζεται με «τιμές ζώνης» και τα αγροτεμάχια σε ΑΒΑ (Αρχική Βάση Αξίας), ενώ τα Αστικά οικόπεδα στην περιφέρεια στηρίζονται σε διαφορετικές «αντικειμενικές προσεγγίσεις» που ποικίλουν ανά περιοχή].
Έτσι η συζήτηση για τις Αντικειμενικές αξίες αφορά ουσιαστικά μόνον αυτούς που πληρώνουν Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ (λιγότερο από 10% του συνόλου).
Αν μειώναμε τις αντικειμενικές αξίες, θα προέκυπτε αύξηση για πολλές χαμηλές περιοχές κυρίως στην περιφέρεια, αλλά και σε φτωχότερες αστικές περιοχές.Κι αυτό γιατί έχει αυξηθεί το κόστος κατασκευής από το 2007.
Έτσι αντί να μειώσουμε τις αντικειμενικές αξίες μειώσαμε τους συντελεστές φορολόγησης και αυξήσαμε το αφορολόγητο όριο για τον προσδιορισμό του Συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Οι μειώσεις που προέκυψαν ισοδυναμούν με μείωση των αντικειμενικών αξιών (αν αφήναμε συντελεστές και όρια αμετάβλητα) της τάξης του 40% μεσοσταθμικά.
2). παρατήρηση :
--Οι φορολογούμενοι που έχουν μόνον ή κυρίως διαμέρισμα ή κτίσμα θα πληρώσουν λιγότερα.
--Οι φορολογούμενοι που έχουν και αστικά οικόπεδα θα πληρώσουν περισσότερο για τα οικόπεδα (για τα οποία δεν πλήρωναν ως τώρα), αλλά λιγότερο για τα οικήματα.
--Οι φορολογούμενοι που έχουν αγροτεμάχια θα πληρώσουν μια πολύ μικρή επιβάρυνση που μπορεί να εξουδετερώνει μέρος από τα οφέλη τους από τα κτίσματα που έχουν στην κατοχή τους.
--Αυτοί που πλήρωσαν φέτος ΦΑΠ με περιουσία από 200 ως 300 χιλιάδες δεν θα πληρώσουν καθόλου Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ το 2014.
--Κι αυτοί που έχουν περιουσία πάνω από 300 χιλιάδες θα πληρώσουν το 2014 συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ λιγότερο απ’ όσο πλήρωσαν ΦΑΠ το 2013.
Να σημειωθεί ότι διεθνώς ένας «μέτριος» φόρος ακινήτων θεωρείται το 7 τους χιλίοις επί της αξίας των ακινήτων (0,7%). Στην περίπτωσή μας, ο ΕΝΦΙΑ είναιμικρότερος από 6 τοις χιλίοις σε βεβαίωση καιμικρότερος από 5 τοις χιλίοις σε είσπραξη. Άρα είναι από τους μικρότερους διεθνώς.
3).παρατήρηση:
Το επιχείρημα περί «διπλασιασμού της φορολόγησης» για τον Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ είναι αστείο.
Για παράδειγμα, όποιος έχει περιουσία 350χιλιάδες, το 2013 πλήρωσε ΦΑΠ 300 ευρω. Το 2014 θα πληρώσει Συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ 50 ευρώ. Αυτός είναι ο… «διπλός φόρος»!
Συνολικά είχαμε δεσμευτεί για ένα ενιαίο φόρο Ακινήτων, που θα είναι πιο δίκαιος, με διευρυμένη φορολογική βάση, θα είναι προοδευτικός και δεν θα πληρώνεται από το τιμολόγιο της ΔΕΗ.
Κι αυτό γιατί : Ο ΕΝΦΙΑ είναι ενιαίος, είναι αναλογικά πιο δίκαιος (έχουν υπάρξει δύο διαδοχικές μειώσεις: μία το 2013, κατα 15% και μία τώρα για το 2014 μεσοσταθμικά γύρω στο 13%), επιτυγχάνεται για πρώτη φορά σοβαρή διεύρυνση της φορολογικής βάσης και δεν θα πληρώνεται μέσω ΔΕΗ.