Ένας Κρητικός λοιπόν στο τιμόνι της Ελληνικής Ναυτιλίας?
- Είναι αλήθεια. Ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής με τίμησε προτείνοντάς μου να αναλάβω καθήκοντα στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Σ΄ αυτόν τον βασικό πυλώνα στήριξης της Εθνικής μας Οικονομίας.
Και οι πρώτες σας εντυπώσεις κύριε υπουργέ;
Έχω αντιληφθεί την σπουδαιότητα του χώρου τον οποίο κλήθηκα να υπηρετήσω και αισθάνομαι την ευθύνη που αναλαμβάνω απέναντι στον ναυτιλιακό κόσμο. Τη σημασία
που έχει η ελληνική ναυτιλία, για την ευρωπαϊκή αλλά και την παγκόσμια οικονομία.
Ποιες ήταν οι πρώτες σας κινήσεις, κύριε Κεφαλογιάννη, αναλαμβάνοντας καθήκοντα;
Να σας πω. Στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας υπάρχει οργάνωση, υπάρχει το Λιμενικό Σώμα, που προσφέρει τις υπηρεσίες του χωρίς διακοπή, υπάρχουν υπάλληλοι με υψηλή κατάρτιση. Βέβαια, πίσω από όλα αυτά υπάρχει η ελληνική ναυτιλία, η ναυτιλία της πλοιοκτησίας και της ναυτεργασίας, η ναυτιλία των δημιουργών του μοναδικού ελληνικού οικονομικού θαύματος. Έχω ήδη έρθει σε επικοινωνία με παράγοντες του χώρου και φορείς, με συναδέλφους μου υπουργούς άλλων χωρών και έχω συναντήσει επίσης τους περισσότερους συναδέλφους, που διετέλεσαν Υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας από το 1990 έως τις μέρες μας. Η πλατιά εμπειρία και οι απόψεις των οποίων μου είναι πολύτιμες. Μην ξεχνάτε ότι έχω αναλάβει την πολιτική ευθύνη ενός Υπουργείου, του οποίου υπήρξα μετακλητός υπάλληλος στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 επί υπουργίας του αείμνηστου τ. Υπουργού Εμμ. Β. Κεφαλογιάννη.
- Η παρουσία του Μανώλη Κεφαλογιάννη, ενός νέου ανθρώπου στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, φέρνει και νέες ιδέες, νέα πολιτική;
- Η Νέα Δημοκρατία αντιμετωπίζει την Εμπορική Ναυτιλία με ιδιαίτερη ευαισθησία. Την θεωρεί εθνικό κεφάλαιο, είναι μία από της μεγαλύτερης βιομηχανίες μαζί με τον τουρισμό. Φέρνει πλούτο, δημιουργεί θέσεις εργασίας στη πατρίδα μας και το πιο σημαντικό, βασίζεται αποκλειστικά στις δικές τις δυνάμεις, στις συνθήκες του σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού. Η στάση μας αυτή είναι διαχρονική και βασική μας επιλογή υπήρξε παραδοσιακά η αμεσότερη σύνδεση της ποντοπόρου ναυτιλίας με την εθνική οικονομία, που βασίζεται στους κατωτέρω άξονες
- Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία πλοίου.
- Την εγγραφή όλο και περισσότερων πλοίων στα ελληνικά νηολόγια.
- Τη δημιουργία του μέγιστου δυνατού αριθμού θέσεων εργασίας με παράλληλη εξασφάλιση της εξελιξιμότητας των αξιωματικών, καθώς και την εξασφάλιση του απαιτούμενου αριθμού σωστά καταρτισμένων Ελλήνων ναυτικών για την κάλυψη αυτών των αναγκών.
- Την άσκηση της διαχείρισης της ναυτιλιακής δραστηριότητας από εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα με κεντρική επιδίωξη την εξέλιξη του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής σε μεγάλο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που ήδη διαθέτει η χώρα στη διοίκηση ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων αλλά και με την ενίσχυση των παράλληλων δραστηριοτήτων όπως η τραπεζική, ασφαλιστική, δικηγορική και ναυπηγοεπισκευαστική. Στόχος μας είναι να παραμείνει στη χώρα, υπό ανταγωνιστικές συνθήκες, το μέγιστο δυνατό μερίδιο από την προστιθέμενη αξία που δημιουργεί η διεθνής δραστηριότητα της ελληνόκτητης εμπορικής ναυτιλίας.
Στόχος της κυβέρνησής μας είναι η δημιουργία συνθηκών εμπιστοσύνης μεταξύ της πολιτείας και του ναυτιλιακού κόσμου. Για το λόγο θα αναλάβουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν έμμεσα ή άμεσα τον κλάδο, οι οποίες πρέπει να είναι σύνθεση κοινών αποφάσεων και του διαλόγου που ήδη αρχίσαμε. Και σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσω ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην πολύ ευχάριστη θέση να βλέπει τη διεθνή ναυλαγορά να κινείται σε αρκετά υψηλά επίπεδα, πράγμα που σημαίνει ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες προκόβουν και αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές επενδύσεις τους και στη στεριά.
-Θεωρείτε ότι η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει δώσει τη σημασία που θα έπρεπε στο χώρο της εμπορικής ναυτιλίας;
- Δεν θα ήθελα να αναφερθώ στο παρελθόν. Εμείς κοιτάμε στο μέλλον και θέλω να βεβαιώσω τους πολίτες και κυρίως τους παράγοντες της ναυτιλίας ότι και τη σημασία που πρέπει δίνουμε και τη θέση που της ταιριάζει έχει η ναυτιλία στη δική μας πολιτική. Για μας η ναυτιλία αποτελεί ισχυρό θεμέλιο της εθνικής οικονομίας. Γι αυτό αποτελούν πρώτη προτεραιότητά μας τόσο η υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας εξασφαλίζοντας τα κεκτημένα της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με τον επαναπατρισμό των πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, όσο και την δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας. Οι Έλληνες επιχειρηματίες της θάλασσας αναζητούν καταφύγιο σε άλλες σημαίες με αποτέλεσμα να χάνει η εθνική οικονομία σημαντικούς πόρους και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Για το λόγο αυτό αρχίζουμε αμέσως δουλειά προκειμένου να εφαρμόσουμε το κυβερνητικό μας πρόγραμμα.
Ποια λάθη οδήγησαν στην σημερινή κατάσταση;
Θα μπορούσα να πω ότι στο παρελθόν υπήρξε ατολμία, η οποία οδήγησε σε συρρίκνωση το εθνικό νηολόγιο εξασθενώντας σημαντικά τους δεσμούς της ποντοπόρου ναυτιλίας με
την εθνική οικονομία. Είναι γνωστό εξάλλου, ότι το ποσοστό της ελληνικής σημαίας στο σύνολο της χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου έχει μειωθεί από 44% το 1993 σε
33% το 2002. Θα πρέπει επίσης να σημειώσω ότι οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται πίσω από το 25% των νέων ναυπηγήσεων σε παγκόσμια κλίμακα. Όταν λοιπόν μιλούμε
για ένα τέτοιο μέγεθος δεν μπορούμε παρά να προχωρήσουμε γρήγορα στην εφαρμογή μιας πολιτικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης της Εμπορικής Ναυτιλίας.
- Παράλληλα με την ανάπτυξη κύριε υπουργέ, τα σχέδια σας προβλέπουν μέριμνα για
τους ναυτικούς, όπως για παράδειγμα οι φορολογικές ελαφρύνσεις;
- Σύντομα θα ανακοινώσουμε μέτρα που θα μειώνουν το κόστος και τα βάρη της ναυτικής εργασίας. Θέλουμε να ενισχύσουμε το εισόδημα των ναυτικών. Θα έλεγα ότι είναι πρόκληση και προτεραιότητά μας να δώσουμε πνοή και ώθηση στη ναυτική εργασία. Μέσα στους στόχους μας αυτούς, είναι και οι φορολογικές ελαφρύνσεις. Δεν θεωρώ τυχαίο ότι συνάδελφοί σας μου υπέβαλαν ως πρώτη ερώτηση το «αν η πολιτεία εγγυάται τις συντάξεις του Ν.Α.Τ.». Δεν το συζητώ, το θεωρώ δεδομένο, αλλά η αγωνία αυτή των ναυτικών είναι ενδεικτική μιας πολιτικής που ακολουθήθηκε, κυρίως κατά τη δεκαετία του ?80 και έφερε το ισχυρότερο ταμείο της χώρας στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Πάντως, τα σφάλματα του παρελθόντος για τα οποία ευθύνονται άλλοι δεν πρέπει να βαρύνουν σε καμία περίπτωση τους σημερινούς απόμαχους της θάλασσας και τα κεκτημένα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
- Μπροστά μας έχουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το θέμα που πρωτίστως απασχολεί όλους μας είναι η ασφάλεια τους?
Έχετε δίκιο. Η ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνών είναι ένα από τα κυριότερα θέματα και του δικού μας υπουργείου. Το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε απόλυτη ετοιμότητα. Με ικανοποίηση διαπιστώνω ότι το επίπεδο είναι υψηλό και δεν είναι τυχαίο ότι απολαμβάνει την εμπιστοσύνη και την αναγνώριση διεθνώς. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα διεξαχθούν με επιτυχία και σε κλίμα απόλυτης ασφάλειας.
- Να έρθουμε τώρα και στα δικά μας, κύριε υπουργέ; Ποιο είναι το όραμά σας για την πόλη του Ηρακλείου σε σχέση με το λιμάνι της;
Θίγεται ένα θέμα πολύ ευαίσθητο για το νομό Ηρακλείου, το οποίο δεν πρέπει ωστόσο να ξεχνάμε. Τα λιμάνια είναι η αφετηρία και το τέρμα των πλωτών γεφυρών, που είναι τα πλοία. Είναι ταυτόχρονα και πύλες των πόλεων. Δεν νοείται λοιπόν να είναι αποκομμένα από τις λειτουργίες και τη ζωή των κατοίκων της κάθε πόλης, αντιθέτως πρέπει να είναι λειτουργικά και πλήρως ενταγμένα, για να προσφέρουν δυνατότητες ανάπτυξης υπηρεσιών στους πολίτες και γενικότερα στις τοπικές κοινωνίες. Όραμά μου είναι η λειτουργία του λιμανιού του Ηρακλείου να ενταχθεί στον κοινωνικό ιστό της πόλης. Το Ηράκλειο θα πρέπει να στρέψει το μέτωπό του προς τη θάλασσα.
- Ένα άλλο αίτημα είναι επίσης και η λιμενική ανάπτυξη προς το Λυβικό Πέλαγος;
Το γνωρίζω πολύ καλά και σωστά το αναφέρετε. Είμαι σε θέση να σας πω ότι μελετούμε ήδη την κατασκευή μεγάλου λιμανιού στα νότια του νομού μας. Λιμανιού που θα χρησιμοποιηθεί ως διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου, ανοίγοντας την πύλη της Ελλάδας προς την Αφρική και την Ασία.
- Και κάτι τελευταίο. Σας ακούσαμε να μιλάτε για καλά καταρτισμένους ναυτικούς. Ποια είναι τα σχέδια για την ναυτική εκπαίδευση και σε τι μπορούν να αφορούν το νησί μας;
Επιθυμία μας είναι να καταστεί η Κρήτη κέντρο ναυτικής εκπαίδευσης, αξιοποιώντας την εμπειρία, που υπάρχει στη μεγαλόνησο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι στο νησί μας υπάρχουν δύο μεγάλες εταιρείες που κυριαρχούν στη ναυσιπλοΐα. Και αυτός ο σημαντικός παράγοντας δεν μπορεί να αγνοηθεί.