Συνέντευξη Μανώλη Κεφαλογιάννη στην εφημερίδα "ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ"
90 δις το κόστος διαπραγμάτευσης ΣΥΡΙΖΑ – Τουρκία και προσφυγικό – BREXITκαι επιπτώσεις
1) Ιδιαίτερα θερμό πολιτικά αναμένεται να είναι και αυτό το καλοκαίρι. Η Ν.Δ εξήγγειλε την σύσταση εξεταστικής επιτροπής-σε περίπτωση που γίνει κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές- για την διερεύνηση του σχεδίου εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη το καλοκαίρι του 2015. Από την άλλη πλευρά όμως δεν επιβαρύνεται κατ΄αυτόν τον τρόπο το πολιτικό κλίμα, δεδομένου ότι τόσα χρόνια δεν πρόσφεραν τίποτα σημαντικό οι εξεταστικές στην πολιτική ζωή της χώρας;
Η «ηρωική και σκληρή» διαπραγμάτευση Τσίπρα κόστισε πολύ ακριβά. Κόστισε στην αξιοπιστία της χώρας, στην ελληνική οικονομία, αλλά κυρίως στον ελληνικό λαό.
Η Ελλάδα απώλεσε την αυτοπεποίθηση της, απώλεσε την εμπιστοσύνη των εταίρων της, κάτι που πολύ δύσκολα είχε καταφέρει να ανακτήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η «πρώτη φορά αριστερά» τραυμάτισε βαριά την αξιοπιστία της Ελλάδας στην Ευρώπη. Μια κυβέρνηση κατώτερη των περιστάσεων που κορόιδεψε, ψευτοεκβίασε και έπαιξε στα ζάρια το μέλλον της χώρας.
Η ελληνική οικονομία απώλεσε κοντά στα 90 δις ευρώ.
Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Γ. Στουρνάρας το υπολόγισε σε 86 δις ευρώ.
Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM/EFSF) κ. Κ. Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή», στις 23 Ιουνίου 2016, ανέβασε το κόστος στα 100 δις ευρώ.
Οι αριθμοί του «κόστους Τσίπρα» είναι αμείλικτοι:
- 25 δις ευρώ απώλεια που υπέστη το Ελληνικό Δημόσιο από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από μετοχές που κατείχε το ΤΧΣ. Το Ελληνικό Δημόσιο μετά την ανακεφαλαιοποίηση που έγινε επί των ημερών της Νέας Δημοκρατίας κατείχε το 66% της Alpha Bank, το 35% της Eurobank, το 57% της Τραπέζης Πειραιώς και το 67% της Εθνικής Τράπεζας. Μετά την ανακεφαλαιοποίηση ΣΥΡΙΖΑ το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει πλέον το 4,7% της Alpha, το 2,4% της Eurobank, το 23,7% της Πειραιώς και το 33,8% της Εθνικής.
- 17,5 δις ευρώ ανάγκη νέας χρηματοδότησης για την κάλυψη δημοσιονομικών αναγκών.
- 21 δις ευρώ απώλεια από την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στην ύφεση τη διετία 2015-16.
- 11 δις ευρώ απώλεια από την επιστροφή ομολόγων στην ΕΕ.
- 10 δις ευρώ από τη μη απόδοση στη χώρα μας των κερδών των κεντρικών τραπεζών που διακρατούν ελληνικά ομόλογα.
- 9 δις ευρώ δυσβάστακτα υφεσιακά μέτρα. Ο βαρύς λογαριασμός για τον ελληνικό λαό της διαπραγμάτευσης Τσίπρα. Και με τον περίφημο κόφτη μισθών και συντάξεων «εν αναμονή».
Και κάτι πολύ σημαντικό επίσης. Οι έλεγχοι στις κινήσεις κεφαλαίων, τα περίφημα capital controls που διέλυσαν την πραγματική οικονομία.
Αλλά η εξεταστική επιτροπή που ζήτησε η Νέα Δημοκρατία και θα συστήσει μόλις γίνει κυβέρνηση δεν θα εξετάσει μόνο το κόστος της «περήφανης» διαπραγμάτευσης και του άστοχου δημοψηφίσματος.
Θα εξετάσει κυρίως το περίφημο Plan Z. Που εκπονήθηκε κατ΄εντολήν του κ. Τσίπρα και θα οδηγούσε τη χώρα σε συνταγματική εκτροπή και έξοδό της από το ευρώ. Γιατί την αλήθεια πρέπει να την μάθει ο ελληνικός λαός.
Και κάτι ακόμη. Δεν υπάρχει συναίνεση αλά καρτ. Δεν μπορεί να επιζητάς τη συναίνεση και να ονομάζεις τους πολιτικούς σου αντιπάλους «το παλιό που τους τελειώνεις» ή να έχεις ως κυρίαρχο σύνθημα «ή εμείς ή αυτοί».
2) Επιμένουν τα στελέχη της ΝΔ να τονίζουν ότι η ΝΔ, όταν κληθεί να κυβερνήσει, αυτό θα το πράξει σχηματίζοντας μια ισχυρή και αυτοδύναμη κυβέρνηση. Δεν θα ήταν προς το συμφέρον της χώρας η αναζήτηση αξιόπιστων εταίρων, ώστε ένα πρόγραμμα ριζικής ανασυγκρότησης να τύχει μεγαλύτερης αποδοχής απο την κοινωνία;
Και οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις και οι κυβερνήσεις συνεργασίας για να πετύχουν πολιτική σταθερότητα και να προχωρήσουν στην υλοποίηση του κυβερνητικού τους προγράμματος απαιτείται να έχουν έναν αξιόπιστο εταίρο και σύμμαχο. Την ελληνική κοινωνία. Σε μία σχέση εμπιστοσύνης χωρίς λαϊκιστικές κορώνες. Χωρίς αυταπάτες ή ψευδαισθήσεις. Που θα βασίζεται μόνο στην Αλήθεια.
3) Η επόμενη ημέρα στην οικονομία και η ανάπτυξη είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση. Απο πού θα έπρεπε να αναζητήσει επενδύσεις η Ελλάδα;
Πριν αναζητήσει επενδύσεις η χώρα θα έπρεπε να αναζητήσει μία άλλη κυβέρνηση. Φιλική στις επενδύσεις και στην υγιή επιχειρηματικότητα. Γιατί η σημερινή έχει αποδειχθεί ότι όταν δεν θρηνεί για τις αποκρατικοποιήσεις ή δεν προσπαθεί να μπλοκάρει τις επενδύσεις (τρανό παράδειγμα οι Σκουριές) παθαίνει αλλεργικό σοκ ακόμη και στο άκουσμα των λέξεων επενδύσεις και επιχειρηματικότητα.
Οι αποκρατικοποιήσεις και οι επενδύσεις για την Ελλάδα δεν θα είναι απλά ωφέλιμες. Είναι αναγκαίες. Θα παράξουν νέο πλούτο, θα βοηθήσουν στην Ανάπτυξη της οικονομίας και θα οδηγήσουν την ανεργία σε αποκλιμάκωση.
Αλλά για να μην μείνουν απλά ευχολόγια απαιτείται ένα κράτος φιλικό. Ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον. Απάλειψη της γραφειοκρατίας. Είχα την τιμή να προτείνω τη δημιουργία ενός νέου Τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας που θα εκδίδει τελεσίδικη απόφαση εντός το πολύ 45 ημερών σε υποθέσεις επενδύσεων και αποκρατικοποιήσεων.
4) Προσφάτως ο κ. Μουζάλας, αναπλ.υπουργός Μεταναστευτική Πολιτικής, ζήτησε συγγνώμη απο τον κ. Δένδια, επειδή όταν ήταν στην αντιπολίτευση έκανε άδικη κριτική σε βάρος του τότε υπουργού της ΝΔ. Δεν είναι αυτό δείγμα πολιτικής ωριμότητας που θα βοηθούσε στη προσέγγιση των δύο πολιτικών χώρων;
Ασφαλώς τιμά τον κ. Μουζάλα η σημερινή του στάση. Δεν τιμά όμως τον κ. Τσίπρα και την κυβέρνησή του η συνολική τους στάση.
Με περίσσιο πολιτικό θράσος πριν λίγο καιρό ο πρωθυπουργός μας δήλωσε ότι δεν μπορεί να τον κατηγορήσει κανένας ότι έχει πει ψέματα. Μόνο ότι είχε αυταπάτες.
Αυταπάτη, το σκίσιμο των μνημονίων. Αυταπάτη, το κούρεμα του χρέους από 50 έως 70%. Αυταπάτη η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ. Αυταπάτη, η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ. Αυταπάτη, η αύξηση του αφορολόγητου στα 12.000 ευρώ. Αυταπάτη, το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Μια συνεχής αυταπάτη διαρκείας ο λόγος του.
Αλλά ο ελληνικός λαός πλέον ξέρει. Δεν ζει σε αυταπάτες. Ζει την «πραγματικότητα Τσίπρα». Ένα τρίτο και αχρείαστο μνημόνιο 86 δις ευρώ. Σκληρά υφεσιακά μέτρα 9 δις ευρώ. Η χώρα επέστρεψε στην ύφεση. Το ΕΚΑΣ εξαϋλώθηκε. Οι συντάξεις μειώθηκαν. Οι μειωμένοι συντελεστές στα νησιά καταργήθηκαν. Η φορολογία και οι ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών, των ελεύθερων επαγγελματιών, των επιστημόνων πολλαπλασιάστηκαν.
Από τον ελληνικό λαό πρέπει να ζητήσει συγνώμη ο κ. Τσίπρας. Για τα ατελείωτα ψέματα που έχει πει. Για την λαϊκιστική και ιδεοληπτική του διακυβέρνηση. Που λίγο έλειψε να οδηγήσει τη χώρα σε περιπέτεια.
5) Ως προς την Τουρκία διακρίνετε ότι ο Ερντογάν θ΄αλλάξει στάση ως προς την τήρηση των δεσμεύσεων της Τουρκίας για την μείωση των προσφυγικών ροών προς την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη;
Η Τουρκία δυστυχώς από την πρώτη ώρα είδε το προσφυγικό πρόβλημα σαν ανατολίτικο παζάρι. Μου δίνεις την κατάργηση της βίζα σου δίνω την ανάσχεση των προσφυγικών ροών. Αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν λειτουργεί έτσι. Ούτε απειλείται, ούτε εκβιάζεται. Η Τουρκία οφείλει να σεβαστεί τις δεσμεύσεις της που απορρέουν από τη συμφωνία για το προσφυγικό της 29ης Μαρτίου. Και οφείλει να τηρήσει όλα τα προαπαιτούμενα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση της βίζα, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει.
Και είναι ασφαλώς πολύ δυσάρεστη εξέλιξη οι πρόσφατες δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών στη γερμανική εφημερίδα FAZ με τις οποίες απειλεί ουσιαστικά την Ευρώπη ότι αν δεν της δοθεί η κατάργηση της βίζα θα γεμίσει με πρόσφυγες και μετανάστες την Ευρώπη.
6) Οι εξελίξεις στην Τουρκία προδικάζουν την οριστική διακοπή της ενταξιακής πορείας της γείτονος προς την Ε.Ε;
Η ευρωπαική πορεία της Τουρκίας εξαρτάται από την ίδια την Τουρκία. Η πιθανή επαναφορά της θανατικής ποινής, οι διώξεις δικαστικών και δημοσίων υπαλλήλων, οι συλλήψεις δημοσιογράφων, το κλείσιμο τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, εφημερίδων, πρακτορείων ειδήσεων δεν είναι συμβατές με τα κοινοτικά κεκτημένα. Και η Ευρώπη δεν πρόκειται να αλλοιώσει τις Αρχές και τις Αξίες της.
7) Ποιές ήταν οι ευθύνες της Ε.Ε για την εγκατάλειψη της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας;
Η Τουρκία δείχνει να έχει εγκαταλείψει την ευρωπαϊκή προοπτική για τους δικούς της λόγους. Η πόρτα της Ευρώπης παραμένει ανοικτή. Και σας το λέω αυτό και από τη θέση ευθύνης που κατέχω στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτή του προέδρου της Μικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ΕΕ-Τουρκίας. Οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Αλλά για να ευοδωθούν πρέπει η Τουρκία να κάνει βήματα προς την Ευρώπη. Όχι, το αντίστροφο. Τα ενταξιακά κεφάλαια που παραμένουν «παγωμένα», παραμένουν έτσι με υπαιτιότητα της τουρκικής πλευράς. Ένα απλό παράδειγμα. Δεν μπορεί να θέλεις να μετέχεις σε μία ένωση και να μην αναγνωρίζεις ένα υφιστάμενο κράτος-μέλος αυτής της ένωσης.
8) Εκτιμάτε ότι έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την αποχώρηση της Αγγλίας απο την Ε.Ε; Τί επιπτώσεις θα έχει αυτό για την Ελλάδα;
Όλες οι ενέργειες της Ευρωπαικής Ένωσης καταδεικνύουν ότι η Ευρώπη θέλει να τελειώσει άμεσα με την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας. Αλλά για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες πρέπει να υποβληθεί από βρετανικής πλευράς το σχετικό αίτημα. Κάτι που θα πρέπει να γίνει άμεσα.
Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στη Μεγάλη Βρετανία είναι ένα τρανό παράδειγμα που μπορεί να οδηγήσουν μία χώρα οι λάθος αποφάσεις ενός μοιραίου πρωθυπουργού. Καταρχήν τον ίδιο με συνοπτικές διαδικασίες εκτός Ντάουνιγκ Στριτ.
Είχα αναφέρει σε ομιλία μου τον περασμένο χρόνο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι ελπίζω να επικρατήσουν η σύνεση και η λογική και να μην καταστεί η Μεγάλη Βρετανία Μικρά Αγγλία. Οι ελπίδες μου διαψεύστηκαν. Φοβάμαι ότι δεν θα διαψευστεί η πρόβλεψή μου. Ήδη η Σκωτία και η Βόρειος Ιρλανδία επιθυμούν την παραμονή τους στην ΕΕ και την απόσχισή τους από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Για την Ελλάδα, οι επιπτώσεις του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος για αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. θα μπορούσαν να αποδειχθούν σημαντικές.
Καταρχήν, η Μεγάλη Βρετανία είναι ένας από τους σημαντικότερους χρηματοδότες του κοινοτικού προϋπολογισμού. Συνεπώς, η αποχώρησή της από την Ε.Ε. δεν αποκλείεται να έχει άμεση επίπτωση στο μέγεθος του κοινοτικού προϋπολογισμού με αρνητικές συνέπειες για τα συνολικά κεφάλαια που είναι σήμερα διαθέσιμα για την Ελλάδα (περί τα 35 δισ. ευρώ, μέχρι το 2020).
Δεύτερον, η παρατεταμένη αβεβαιότητα που σχετίζεται με τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων και τη νέα εμπορική σχέση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαικής Ένωσης ενδέχεται να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας τόσο άμεσα, μέσω του εμπορίου και του τουρισμού όσο και έμμεσα, μέσω της επιβράδυνσης της οικονομίας της ευρωζώνης.
Μία τέτοιου είδους εξέλιξη ενδέχεται να οδηγήσει σε επιδείνωση του επενδυτικού κλίματος, δυσχεραίνοντας την προσπάθεια σταθεροποίησης της εγχώριας οικονομίας.