Συνέντευξη του Προέδρου της Μικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ΕΕ-Τουρκίας Μανώλη Κεφαλογιάννη στον Ανέστη Καλλιγά
Κατά πόσο το κουρδικό πρόβλημα για τον Ερντογάν μπορεί να επιτρέψει τη συμβατότητα της Τουρκίας με τα ευρωπαϊκά δεδομένα κε Κεφαλογιάννη;
Το αποτέλεσμα των εκλογών της 1ης Νοεμβρίου, κε Καλλιγά, κατέδειξε την «παλινόρθωση» της τραυματισμένης ηγεμονίας του Ερντογάν. Μέσα σε μόλις πέντε μήνες από τις εκλογές της 7ης Ιουνίου το κόμμα των Ερντογάν-Νταβούτογλου κέρδισε 8 μονάδες και την αυτοδυναμία στην τουρκική εθνοσυνέλευση. Μία ξεχωριστή, όμως διάσταση της προεκλογικής εκστρατείας του κυβερνώντος κόμματος ήταν η δημιουργία συνθηκών αφόρητης πίεσης προς το οργανωμένο κουρδικό κίνημα. Την ίδια στιγμή το κουρδικό κόμμα (HPD) εξαναγκάστηκε από τις ίδιες τις εξελίξεις ουσιαστικά να αναστείλει τις προεκλογικές του δράσεις. Για παράδειγμα δεν πραγματοποίησε καμία προεκλογική συγκέντρωση, ακύρωσε τη δημιουργία εκλογικών επιτελείων και προσανατολίστηκε μόνο στην εξασφάλιση της ακεραιότητας των στελεχών του από τους πυρήνες του Ισλαμικού Κράτους.
Αυτή, όμως, η εικόνα της πολιτικής σταθερότητας που αποπνέει η Τουρκία μετά το εκλογικό αποτέλεσμα και την παντοδυναμία Ερντογάν δεν μπορεί να κρύψει κάτω από το χαλί τα τεράστια ελλείμματα δημοκρατίας που αντιμετωπίζει. Κάτι που καταγράφει με μελανά γράμματα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ετήσια Έκθεση Προόδου για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας. Μία ακόμη Έκθεση που απομακρύνει το ευρωπαϊκό όνειρο της Τουρκίας και καθιστά αποκλειστική υπεύθυνη την Τουρκία για τη μη υλοποίησή του.
Μία χώρα του ΝΑΤΟ γιατί δεν συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες κε Κεφαλογιάννη;
Με τους διεθνείς κανόνες δεν πρέπει απλά να συμμορφώνεσαι πρέπει να τους αποδέχεσαι. Να συμφωνείς με αυτούς και να λειτουργείς ως κρατική οντότητα βάσει αυτών.
Και η Τουρκία αν θέλει να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει όχι μόνο να συμμορφωθεί με τους διεθνείς κανόνες αλλά να τους κατανοήσει και να τους ενστερνιστεί. Τα υπόλοιπα που κάνει ή λέει είναι απλά ανατολίτικες πονηριές.
Συμφωνείτε πως υπάρχει ένα βαθύ κράτος στην Τουρκία; Κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να επιτρέψει τέτοιου είδους τακτικές στη γείτονα χώρα ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Όπως σας είπα και παραπάνω, κε Καλλιγά, η Τουρκία συνεχώς καταγγέλλεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το σημαντικό έλλειμμα δημοκρατίας που παρουσιάζει. Ένας από τους λόγους που η Τουρκία παραμένει εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η αντίληψη που έχει η Ευρώπη ότι στην χώρα υπάρχει μία κατ΄ επίφαση κοινοβουλευτική δημοκρατία. Με τη Δικαιοσύνη πλήρως ελεγχόμενη από την εκτελεστική εξουσία. Με τον Τύπο σε ομηρεία με συνεχείς συλλήψεις δημοσιογράφων και λουκέτα σε ανεπιθύμητα για την εξουσία Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Με ένα εκλογικό σύστημα που αποκλείει από την κοινοβουλευτική εκπροσώπηση κόμματα που λαμβάνουν λιγότερο από το 10% των ψήφων.
Και η Ευρώπη εμπνέεται από Αρχές και Αξίες που δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους τακτικές. Αλλά με την ευκαιρία να σημειώσω και κάτι ακόμη που δυστυχώς δεν είναι ευρέως γνωστό στη χώρα μας, ίσως και με δική μας ευθύνη. Τον περασμένο Ιούνιο οι Έλληνες και οι Κύπριοι ευρωβουλευτές πέρασαν πολύ σημαντικές τροπολογίες στο πολύ σημαντικό Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Έκθεση Προόδου της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας. Και το Ψήφισμα και οι τροπολογίες αναδεικνύουν πάγιες εθνικές μας θέσεις. Και τις θέτουν ως προαπαιτούμενες για την ένταξη της Τουρκίας. Ενδεικτικά, σας αναφέρω μερικά. Η αναγνώριση από την Τουρκία της Κυπριακής Δημοκρατίας, η καταδίκη του εποικισμού της Νήσου, η οριστική διακοπή των παραβιάσεων του ελληνικού εναέριου και θαλάσσιου χώρου και οι πτήσεις των τουρκικών στρατιωτικών αεροσκαφών πάνω από τα ελληνικά νησιά. Η άμεση επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης και η αναγνώριση της Οικουμενικότητας του Τίτλου του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.
Όπως βλέπετε, το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο θέλει με το Ψήφισμά του να προστατεύσει τα θαλάσσια σύνορα της χώρας μας που ο κ. Τσίπρας στις περιώνυμες δηλώσεις είχε αναφέρει ότι δεν υπάρχουν.
Με ποιόν τρόπο πιστεύετε πως ο Ταγίπ Ερντογάν θα υλοποιήσει τη δέσμευση του προς τις χώρες της ΕΕ, κατά την πρόσφατη επίσκεψη της Γερμανίδας καγκελαρίου όπου ζήτησε μεταξύ άλλων την υποστήριξή της για την επίσπευση της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας με αντάλλαγμα τη συνεργασία της για την ανάσχεση των προσφυγικών ροών προς την Ευρώπη; Δηλαδή με βάση τα λεγόμενά του θα πατάξει τα ισχυρότερα καρτέλ ναρκωτικών της χώρας του άμεσα, κάτι που δεν έγινε ποτέ στην Τουρκία μέχρι σήμερα;
Η τουρκική ηγεσία φοβάμαι ότι βλέπει το τεράστιο πρόβλημα των μεταναστευτικών ροών σαν δυνατότητα χρηματοδοτικών ροών προς την Τουρκία και επίλυσης αιτημάτων της όπως η επιτάχυνση της ενταξιακής της πορείας και η δυνατότητα έκδοσης βίζας για τις χώρες της ΕΕ στους Τούρκους πολίτες. Όπως πολύ σωστά επισημαίνετε η ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών περνά και μέσα από την καταπολέμηση των κυκλωμάτων διακίνησης που εφάπτονται με τα κυκλώματα ναρκωτικών. Μία τεράστια «πηγή πλούτου» που διοχετεύεται και προς ανώτερα κλιμάκια της τουρκικής ελίτ. Και αυτή φαντάζομαι είναι και η ανησυχία σας.
Η τουρκική ηγεσία αν πραγματικά θέλει να ανασχέσει τις προσφυγικές ροές προς την Ευρώπη θα πρέπει να κάνει πολύ συγκεκριμένα πράγματα σε συμφωνία με την Ευρωπαική Ένωση. Να δημιουργήσει και να συντονίσει κέντρα ταυτοποίησης και καταγραφής προσφύγων μέσα στην Τουρκία ώστε οι πραγματικοί πρόσφυγες να προωθούνται στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη μέσω χερσαίων πλέον οδών χωρίς κίνδυνο.
Σε πολιτικό επίπεδο μέχρι στιγμής, βέβαια, οι περισσότεροι έχουν αγγίξει επιδερμικά το θέμα στην Ελλάδα σαν να μιλάμε για ένα θέμα πολύ ξένο και μακρινό για εμάς. Σας ανησυχεί το γεγονός, κε Κεφαλογιάννη, πως χώρες των Βαλκανίων έχουν ενεργό ρόλο στην τρομοκρατική οργάνωση του Ισλαμικού Κράτους; Η Ελλάδα κατά πόσο πιστεύετε έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας σε μία πιθανή τρομοκρατική ενέργεια στο όνομα του ιερού πολέμου τζιχάντ;
Η πολύνεκρη επίθεση στο Παρίσι που μας συγκλόνισε όλους, κε Καλλιγά, αποδεικνύει ότι η Ευρώπη ολόκληρη είναι ανέτοιμη να αντιμετωπίσει την τρομοκρατία. Που δεν είναι μία απλή απειλή. Είναι πια «στην αυλή μας». Και απαιτείται, χωρίς μισόλογα, χωρίς ιδεοληπτικές και μεμψίμοιρες προσεγγίσεις από όλους μας να την αντιμετωπίσουμε.
Η επένδυση στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας της χώρας μας είναι για εσάς πρωταρχική προτεραιότητα για την αναζήτηση πόρων και κονδυλίων από την ΕΕ;
Πρωταρχική προτεραιότητα είναι η Ανάπτυξη της χώρας. Δεν μπορείς, όμως, να προσδοκάς να έρθει η Ανάπτυξη σε μία χώρα ανασφαλή. Και παρά την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία που αντιμετωπίζει η χώρα και λόγω της «αφελούς διαπραγμάτευσης» που πραγματοποιεί η σημερινή κυβέρνηση με τους Ευρωπαίους εταίρους μας ζώντας σε μία «εύφλεκτη» γεωπολιτική περιοχή κύριο μέλημα πρέπει να είναι η άμυνα και η ασφάλεια της χώρας. Αυτό ελπίζω να τι κατανοούν και οι σημερινοί κυβερνώντες με τα αλλοπρόσαλλα ιδεολογήματα...
Πρόσφατες δηλώσεις και ενέργειες Αλβανών αξιωματούχων αμφισβητούν τόσο τα χερσαία όσο και τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας. Ποια είναι η επίσημη τοποθέτησή σας;
Έχω προχωρήσει σε σειρά ερωτήσεων προς την Ευρωπαική Επιτροπή για τα ζητήματα που αναφέρετε. Τόσο για την αμφισβήτηση των χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων μας, όσο και για τις κατά καιρούς προκλητικές δηλώσεις του Αλβανού πρωθυπουργού ή τις ανιστόρητες αναφορές στα αλβανικά βιβλία Μέσης Εκπαίδευσης ή την κατεδάφιση του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στη Χειμάρα και τον χαρακτηρισμό του σαν «γκαράζ».
Όλες οι απαντήσεις που έχω λάβει από την Επιτροπή έχουν ως κοινή συνισταμένη ότι η Αλβανία αν επιθυμεί την ευρωπαϊκή πορεία και την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει πριν και πάνω από όλα να σέβεται τα κυριαρχικά δικαιώματα των κρατών –μελών. Αυτό αποτυπώνεται μεταξύ άλλων και σε όλες τις Εκθέσεις Προόδου της ενταξιακής πορεία της Αλβανίας.
Την πολιτική ΣΥΡΙΖΑ στο θέμα της ονομασίας των Σκοπίων πως θα την χαρακτηρίζατε;
Η έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια περνάει μέσα από τη συμφωνία για το όνομα. Και η ομόφωνη απόφαση για το ζήτημα από Ελληνικής πλευράς είναι «ένα όνομα για όλες τις χρήσεις». Αυτό δεν έχει αλλάξει. Και δεν πρόκειται να αλλάξει χωρίς ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Πολιτικών αρχηγών υπό την προεδρία του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Ελπίζω οι χθεσινοί «μακεδονολάτρες διεθνιστικής συνείδησης» να αφήσουν κατά μέρος τις κορώνες περί εθνικισμού και να έχουν συνειδητοποιήσει ότι οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση στο θέμα είναι εθνικά επικίνδυνη και επιζήμια.
Οι ένστολοι στην Ελλάδα βλέπουν καθημερινά το εισόδημά τους ολοένα να συρρικνώνεται. Θωρακίζεις μία χώρα με άμυνα και ασφάλεια προκειμένου να σώσεις τον πολιτισμό και τους πολίτες της. Είναι υποχρέωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας να δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές (επιδοτήσεις-κονδύλια-θετικά μέτρα) προκειμένου να σώσει την Ελλάδα και την άμυνά της από πιθανόν ασύμμετρες απειλές;
Το ηθικό των αστυνομικών και στρατιωτικών δεν είναι ένας βασικός παράγοντας έτσι όλοι εμείς να μπορούμε να αισθανόμαστε ασφαλείς όταν επιστρέφουμε σπίτι και στην οικογένεια μας;
Σε μία πραγματικά δημοκρατική κοινωνία κυρίαρχη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των πολιτών. Κάτι που δεν διασφαλίζεται, ασφαλώς, ούτε με περικοπές μισθών των ενστόλων ούτε με αποεπενδύσεις σε θέματα υποδομών. Η κυβέρνηση Σαμαρά ήδη από το Σεπτέμβριο του 2013 είχε προαναγγείλλει την αποκατάσταση των μισθολογικών αδικιών που είχαν υποστεί οι ένστολοι χωρίς να περιμένει τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας. Και στις αρχές του 2014 αντιλαμβανόμενη το τεράστιο πρόβλημα του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας προχώρησε σε μερική αποκατάσταση καταβάλλοντας μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος που με κόπο και με θυσίες είχε δημιουργήσει ο ελληνικός λαός. Κάτι που σίγουρα θα είχε ολοκληρωθεί αν δεν διακοπτόταν βιαίως η κυβερνητική της θητεία. Η σημερινή κυβέρνηση παρά τις υποσχέσεις και τα παχιά λόγια δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει ακολουθήσει τα βήματα της δικής μας κυβέρνησης. Ακολουθεί, δυστυχώς, και σε αυτή την ευαίσθητη πτυχή επικοινωνιακά τεχνάσματα.
Όλοι, όμως, οι ένστολοι θυμούνται και τα σχόλια και τα κείμενα απαξίωσης τους από τα ηγετικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο σημερινός πρόεδρος της Βουλής που χαρακτήρισε από βήματος Βουλής τους αστυνομικούς, «μπάτσους».
Τέτοιου είδους αναφορές που προσπαθούν να αμαυρώσουν την πολύ σημαντική προσφορά τους στην άμυνα και στην ασφάλεια της χώρας καταρρακώνουν το ηθικό του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Γι αυτό θα πρέπει όλοι μας να είμαστε πολύ προσεκτικοί.
Ένα ακόμη αποτέλεσμα της κρίσης είναι οι απόστρατοι ένστολοι. Η διαβίωση των συνταξιούχων στρατιωτικών στη χώρα μας είναι σε επίπεδο εξαθλίωσης. Από τη μία παρατηρείται το φαινόμενο πάταξης της διαφθοράς στο εμπόριο όπλων που φυσικά πολλοί από αυτούς ήταν ενταγμένοι στα Σώματα Ασφαλείας και τις Ένοπλες Δυνάμεις και από την άλλη οι τίμιοι στρατιωτικοί δεν έχουν καν ούτε τα απαραίτητα αγαθά για την επιβίωσή τους. Είναι οι ίδιοι όπου οι εκάστοτε κυβερνήσεις επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ για τη μόρφωσή τους αλλά και την εκπαίδευσή τους στο εξωτερικό με σκοπό να έχουν ένα Έθνος υπερήφανο επηρεάζοντας και διαμορφώνοντας την οικονομική πολιτική της παγκόσμιας αγοράς σε επίπεδο επενδύσεων. Πως σχολιάζετε τη σημερινή πολιτική στην άμυνα και ασφάλεια της Ελλάδας; Ποιο είναι το κλίμα στην Ευρώπη;
Είναι πολύ μεγάλο λάθος για μία μικρή μερίδα επίορκων αξιωματικών να σπιλώνεται το τεράστιο έργο που προσφέρουν οι Έλληνες αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Όπως πολύ μεγάλο λάθος είναι να απαξιώνεται ή να κατηγορείται από μικροκομματικές ιδεοληπτικές αντιλήψεις η τεράστια προσφορά τους. Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι προτεραιότητα για τη χώρα είναι η άμυνα και η ασφάλειά της. Και για αυτό πρέπει να επενδύει στο αξιόμαχο των στελεχών και των υποδομών που την προασπίζονται ανεξαρτήτως ποια είναι η κυβέρνηση και τι ιδεολογικό προσανατολισμό έχει.
Η αποκατάσταση της μισθολογικής αδικίας των ένστολων δεν θα πρέπει να αφήσει εκτός και τους απόστρατους. Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε μία αξιοπρεπή διαβίωση σε όλους αυτούς που για πολλές δεκαετίες εξασφαλίζουν την άμυνα και την ασφάλεια της Πατρίδας μας.
Όσον αφορά στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό βρίσκονται σε καλό δρόμο και το κλίμα διατηρείται καλό, όπως προκύπτει ή υπάρχουν δυσκολίες;
Η τουρκική στρατιωτική εισβολή, η συνεχιζόμενη παράνομη κατοχή από τον τουρκικό στρατό και ο εποικισμός τμήματος του εδάφους ενός κυρίαρχου κράτους, της Κυπριακής Δημοκρατίας, 41 χρόνια μετά συνιστούν απαράδεκτο ιστορικό αναχρονισμό.
Η διεθνής κοινότητα, με τις Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας (541/83 και 550/84), έχει επαναβεβαιώσει τον σεβασμό της στην εδαφική κυριαρχία και ακεραιότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας, καταδικάζοντας ως νομικά άκυρη την ανακήρυξη της αποσχιστικής οντότητας και καλώντας όλα τα κράτη να μην την αναγνωρίσουν, και να μην την διευκολύνουν ή βοηθήσουν καθ οιονδήποτε τρόπο.
Η Ελλάδα ουδέποτε θα αποδεχθεί και θα αναγνωρίσει τις συνέπειες της τουρκικής εισβολής και κατοχής και θα συνεχίσει να στηρίζει τις προσπάθειες για την αποκατάσταση της διεθνούς νομιμότητας, την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και την επανένωση της Κύπρου στη βάση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας και της ιδιότητας της Κύπρου ως Κράτους-Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής και βιώσιμης λύσης αποτελεί τον μοναδικό τρόπο για να μπορέσουν όλοι οι Κύπριοι να ζήσουν σε περιβάλλον ελευθερίας, δημοκρατίας και σταθερότητας.