Ο Μανώλης Κ. Κεφαλογιάννης επικεφαλής της Κ.Ο. των ευρωβουλευτών της Νέας Δημοκρατίας με αφορμή την ψήφιση από την Ελληνική Βουλή νόμου για την πώληση των εξυπηρετούμενων και μη δανείων των ελληνικών τραπεζικών και πιστωτικών ιδρυμάτων σε εταιρείες διαχείρισης κατέθεσε σχετική ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής ερωτά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν μία σειρά από ρυθμίσεις και πρόνοιες που προτείνει συνάδουν με την Ευρωπαική Νομοθεσία και το κοινοτικό κεκτημένο. Πρόνοιες όπως η παροχή της δυνατότητας του δικαιώματος πρώτης προτίμησης πώλησης του δανείου στο δανειολήπτη ή άτομο που θα υποδείξει ο ίδιος με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις πώλησης στις εταιρείες διαχείρισης. Ρύθμιση που περιλαμβάνεται στον αντίστοιχο νόμο της Κυπριακής Δημοκρατίας το 2015.
Ερωτά, επίσης την Επιτροπή αν προτίθεται να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες και ποιες για την προστασία των πραγματικά αδύναμων δανειοληπτών που διαβιούν στα όρια της φτώχειας ή και κάτω από αυτά;
Αναλυτικά η ερώτηση:
«Η Ελλάδα βρίσκεται σε οικονομική ύφεση τα τελευταία 8 χρόνια με αποτέλεσμα το συνολικό ΑΕΠ της χώρας να έχει συρρικνωθεί σχεδόν κατά 30%, η ανεργία να παραμένει σε ποσοστά ρεκόρ του 25% και το πραγματικό εισόδημα των Ελλήνων πολιτών να έχει υποστεί δραματική μείωση.
Τον περασμένο Μάιο η ελληνική κυβέρνηση με το νόμο 4389 αποφάσισε την πώληση των εξυπηρετούμενων και μη δανείων που έχουν χορηγηθεί από τα τραπεζικά και πιστωτικά ιδρύματα σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων.
Στο συγκεκριμένο, όμως, νόμο δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια προστασίας για τους δανειολήπτες που ζουν στα όρια της φτώχειας ή κάτω από αυτά. Οι δανειολήπτες αυτοί θα έπρεπε να χαίρουν απόλυτης προστασίας σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Συνθήκη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Ρώμης(1953).
Δεν έχουν ληφθεί, επίσης, στο συγκεκριμένο νόμο μία σειρά από ρυθμίσεις που συνάδουν με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των δανειοληπτών. Ρυθμίσεις όπως, να παρέχεται η δυνατότητα του δικαιώματος πρώτης προτίμησης πώλησης του δανείου στο δανειολήπτη ή άτομο που θα υποδείξει ο ίδιος με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις πώλησης στις εταιρείες διαχείρισης. Ρύθμιση που περιλαμβάνεται στον αντίστοιχο νόμο της Κυπριακής Δημοκρατίας το 2015. Νομοθετική κατοχύρωση της αντικειμενικής αξίας ως κατώτατης τιμής εκπλειστηρίασης του ακινήτου ή υποχρέωση αφαίρεσης του συνόλου της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου μετά τον πλειστηριασμό από την οφειλή ανεξαρτήτως της τιμής του εκπλειστηριάσματος. Αυστηριοποίηση του πλαισίου ελέγχου λειτουργίας και καθιέρωση συνεχών ελέγχων για καταχρηστικές πρακτικές των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων. Περιορισμός του ύψους των εγγυήσεων που έχουν δοθεί μέχρι του 120% της αξίας του δανείου κατά την εκταμίευσή του. Και τέλος πρόνοια ώστε να θεωρείται παράνομη και καταχρηστική και επομένως άκυρη η παροχή απεριορίστων προσωπικών εγγυήσεων από το δανειολήπτη ή τον προσωπικό εγγυητή εφόσον η Τράπεζα δεν μπορεί να αποδείξει εγγράφως ότι τους έχει ενημερώσει επαρκώς για το εύρος των νομικών δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν με την υπογραφή τους.
Κατόπιν τούτων ερωτάται η Επιτροπή:
-Οι πρόνοιες που αναφέρονται ανωτέρω συνάδουν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το ευρωπαϊκό κεκτημένο;
-Προτίθεται να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες και ποιες για την προστασία των πραγματικά αδύναμων δανειοληπτών που διαβιούν στα όρια της φτώχειας ή και κάτω από αυτά;