Αρχική
/
Νέα
/
Κοινοβουλευτικές Δραστηριότητες
/
Νομοσχέδιο χαμηλής πτήσης που δεν λύνει το πρόβλημα χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια ο Μ.Κεφαλογιάννης

01/12/2010
Κοινοβουλευτικες Δραστηριοτητες
Νομοσχέδιο χαμηλής πτήσης που δεν λύνει το πρόβλημα χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια ο Μ.Κεφαλογιάννης
Στην συζήτηση του νομοσχεδίου για την οδική ασφάλεια στην Βουλή ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΝΔ κ.Μανώλης Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε σε θέματα που αφορούν
1) τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα και την ολοκλήρωση του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης
2) για τις συμβάσεις –παραχώρησης και τα διόδια στις Εθνικές οδούς που έγιναν από την διακυβέρνηση της ΝΔ όπου ο Μανώλης Κεφαλογιάννης αποκάλυψε ότι και το ΠΑΣΟΚ είχε ψηφίσει ανάλογες συμβάσεις και
3) χαρακτήρισε το νομοσχέδιο χαμηλής πτήσης που δεν διεκδικεί δάφνες για να παραμείνει στην ιστορία κάτι που παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Υπουργός ενώ στη συνέχεια ο κ.Κεφαλογιάννης ανέφερε σειρά από διατάξεις για να δείξει ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας.
Μανώλης Κεφαλογιάννης (από τα πρακτικά της Βουλής)
Άκουσα με ιδιαίτερη προσοχή και τους συναδέλφους Βουλευτές και τον κύριο Υπουργό στην τοποθέτησή τους. Μάλιστα, μπορώ να πω ότι είναι από τις καλές στιγμές της Βουλής, καθώς με τόση σοβαρότητα και τόση πληρότητα οι συνάδελφοι Βουλευτές άγγιξαν ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Οι Βουλευτές που πήραν το λόγο από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, και από τη Συμπολίτευση και από την Αντιπολίτευση, έκαναν συγκεκριμένες προτάσεις στον Υπουργό. Οφείλω να πω ότι και ο Υπουργός έκανε μία προσπάθεια να απαντήσει σε κάποιες απ’ αυτές τις θέσεις των συναδέλφων του Κοινοβουλίου.
Κύριε Πρόεδρε, οι συνάδελφοι έθεσαν κατά κανόνα στις τοποθετήσεις τους το θέμα των υποδομών, το οποίο σχετίζεται άρρηκτα με την οδική ασφάλεια που διαπραγματεύεται το νομοσχέδιο. Και εκεί, ασφαλώς, η χώρα μας υστερεί. Γι’ αυτό και βρίσκεται στη θέση που βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κράτησα πολλές από αυτές τις προτάσεις. Μου έκανε εντύπωση η πρόταση του κ. Μουσουρούλη, ο οποίος σας είπε να κάνετε μία μεγάλη μελέτη με τη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης –ίσως σ’ αυτό το επίπεδο βοηθά και η νέα ρύθμιση με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και τους νέους περιφερειάρχες και δημάρχους ανά την Ελλάδα- και εκεί που υπάρχουν προβλήματα, εκεί που οι ίδιοι οι δρόμοι δια του Υπουργείου μας ενημερώνουν και μας προειδοποιούν ότι εκεί γίνονται συνέχεια θανατηφόρα ατυχήματα, να καλύψουμε αυτό το κενό.
Αυτό είναι πάρα πολύ εύκολο. Δεν είναι πρόβλημα η έλλειψη χρημάτων, αυτό στο οποίο δηλαδή αναφέρθηκε ο κύριος Υπουργός. Πολύ εύκολα θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν χρήματα. Και αν το δει κανείς το ζήτημα και από την οικονομική του πλευρά, όταν σπουδάζεις τη νεολαία –αναφέρθηκε σ’ αυτό και ο κ. Στρατάκης- μέχρι τα τριάντα, γιατί τα περισσότερα θύματα είναι αυτής της ηλικίας, όταν χρειάζεσαι τόσα μέσα για να αποκαταστήσεις αυτούς τους χίλιους εξακόσιους αναπήρους κάθε χρόνο λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, όφελος θα έχει το κράτος ακόμα και στο οικονομικό επίπεδο.
Όμως, πολύ εύκολα μπορείτε να βρείτε τα χρήματα. Μόλις πρόσφατα, μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, κύριε Κακλαμάνη, η Πλειοψηφία της Βουλής συνηγόρησε να ψηφίσει διάταξη νόμου του συναδέλφου σας Υπουργού κ. Βενιζέλου να πάρουμε τέσσερα, αντί για δύο, υποβρύχια τα οποία είχε υπογράψει η δική σας Κυβέρνηση το 2000 –Υποβρύχια τύπου 209- και να μην εκσυγχρονίσουμε τα ήδη υπάρχοντα, με τα ίδια ηλεκτρονικά μέσα, από την ίδια εταιρεία, που κοστίζουν στον ελληνικό λαό 500 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό δεν ψηφίσαμε, κύριε Ροντούλη; Αλλά αυτά τα 500 εκατομμύρια, χωρίς να δημιουργούμε προβλήματα στην άμυνα της χώρας, είναι κάτι το οποίο είχε σχεδιάσει η δική σας κυβέρνηση το 2000 και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πάλι η δική σας Κυβέρνηση το 2010 το άλλαξε.
Ή σημαίνει ότι εκείνη την εποχή οι μελέτες για την ασφάλεια της χώρας έγιναν στο γόνατο ή λόγω της οικονομικής κρίσης -στην οποία αναφερθήκατε εσείς- ασκήθηκαν πιέσεις από τη γερμανική μεριά λόγω του μνημονίου, να υπογράψουμε μια μεγαλύτερη σύμβαση και να πληρώσει ο ελληνικός λαός 500 εκατομμύρια παραπάνω;
Αυτά τα χρήματα σας λείπουν τώρα για να λύσετε το πρόβλημα των υποδομών της οδικής ασφάλειας. Γνωρίζω πολύ καλά την πολιτική σας συμπεριφορά και τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματεύεστε τα θέματα κι ειδικά στον ευαίσθητο τομέα τον οποίο χειρίζεστε κι εσείς και ο αρμόδιος Υφυπουργός. Σας αξίζουν συγχαρητήρια -καλό είναι να λέμε από την Αντιπολίτευση κάποιες καλές κουβέντες- διότι δεν σας είδα να φύγετε ούτε ένα δευτερόλεπτο. Αυτό τιμά το Κοινοβούλιο κι εσάς που είστε εδώ. Να τι σας λείπει όμως, για να κάνετε αυτό που είμαι βέβαιος ότι και εσείς θέλετε να κάνετε, από άποψη οικονομική. Να γιατί χάνετε τα χρήματα.
Οι συνάδελφοι αναφέρθηκαν, ο καθένας στην περιοχή του. Αναφέρθηκε ο κ. Μαργέλης για τη Λευκάδα, αναφέρθηκε η κυρία Σκραφνάκη, ο κ. Στρατάκης για το ΒΟΑΚ. Αυτό είναι το μεγαλύτερο δράμα. Πρόσφατα επισκεφθήκατε την Κρήτη και σας τα είπαν. Γίνεται ολόκληρη καμπάνια σε ολόκληρη την Κρήτη, στην οποία το καλοκαίρι διαβιούν περισσότεροι από δυόμισι με τρία εκατομμύρια πολίτες, Έλληνες και Ευρωπαίοι και γίνονται πολλά ατυχήματα.
Κάναμε μια καμπάνια -το γνωρίζει ο κ. Στρατάκης που παρευρίσκεται στη Βουλή- αλλά αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο τα ατυχήματα σε ένα δρόμο για τον οποίο δεν πρέπει να είμαστε υπερήφανοι. Μιας και εισηγητής μας ήταν ο κ. Μητσοτάκης θα σας πω ότι αυτός ο δρόμος έγινε με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη του επιτίμου Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας -το πιάσατε το υπονοούμενο, κύριε Ροντούλη- εκείνη την εποχή και ολοκληρώθηκε δυστυχώς με αυτά τα χρήματα από τη δικτατορία. Κι εμείς ως δημοκράτες, με δημοκρατικό πολίτευμα και δημοκρατικό σύστημα δεν καταφέραμε τα επόμενα σαράντα χρόνια να ολοκληρώσουμε ένα δρόμο που σχεδιάστηκε το 1960 και σήμερα χρειάζεται μια χάραξη.
Και όποια κομμάτια έχουν γίνει από τη ΜΟΜΑ –που λέει ο κύριος Πρόεδρος κι έχει δίκιο- είναι τα καλύτερα κομμάτια του δρόμου.
Ό,τι κάναμε πρόσφατα είναι αυτές οι εργολαβίες που γνωρίζετε, που τις πληρώνουμε πενταπλάσιες και ουσιαστικά η ποιότητα του οδοστρώματος δεν είναι καλή.
Λοιπόν, να πεδίο δόξης λαμπρό. Βάλτε διόδια στη Κρήτη. Δεν χρειάζεται να βάλετε στη Φθιώτιδα για να κάνετε αυτό το δρόμο. Η Κρήτη είναι αυτάρκης και οικονομικά αυτόνομη και μπορεί να χρηματοδοτήσει το δρόμο μόνη της. Προχωρήστε.
Εδώ θέλω να σας πω και κάτι. Δεν ήταν σωστό να κατέβετε στην Κρήτη με τον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Σηφουνάκη και να καλέσετε μόνο τους Βουλευτές της Συμπολίτευσης.
Σας είδα στη φωτογραφία στο Αεροδρόμιο του Καστελίου. Οι Βουλευτές δεν είναι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, του Συνασπισμού, του ΛΑ.Ο.Σ. ή του Κομμουνιστικού Κόμματος. Είναι Βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου και εκπρόσωποι του ελληνικού λαού. Έχετε υποχρέωση να μας ενημερώνετε και να μας καλείτε στις διάφορες εκδηλώσεις.
Αυτό παρενθετικά έγινε προχθές. Φιγουράρει ο φίλος μου Μανώλης….. πρώτος, πρώτος δίπλα σας στη φωτογραφία και οι άλλοι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Δεν είδα, όμως, κανένα άλλο Βουλευτή και έχουμε δόξα το Θεό και της Νέας Δημοκρατίας και άλλους Βουλευτές του Συνασπισμού οι οποίοι είναι Ηρακλειώτες και Κρητικοί και ενδιαφέρει ολόκληρη την Κρήτη σε τελική ανάλυση αυτό το θέμα
Πρέπει να είναι καλεσμένοι, κύριε Πρόεδρε. Και εσείς οφείλετε να αναδεικνύετε αυτό το θέμα, ως Πρόεδρος του ελληνικού Κοινοβουλίου για πάρα πολλά χρόνια και με ιδιαίτερες ευαισθησίες στο θέμα αυτό. Ωραίο είναι τέτοια ώρα να πούμε και κάτι πέρα από τα καθημερινά, αλλά εάν τοποθετηθείτε, είμαι βέβαιος ότι θα συνηγορήσετε προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν έχω καμμιά αμφιβολία γι’ αυτό.
Η κα Αντωνίου αναφέρθηκε σε ένα θέμα στο οποίο επιχειρήσατε να απαντήσετε. Αυτό είναι το θέμα των διοδίων.
Το θέμα των διοδίων, λοιπόν, είναι ένα άλλο θέμα το οποίο είχατε σηκώσει πολύ ψηλά προεκλογικά, αλλά βλέπω πως σήμερα χαμηλώνετε τους τόνους. Μάλιστα, βλέπω πολύ φοβισμένη και τη διάταξή σας στο άρθρο 19.
Υπάρχει πρόβλημα με τις ρυθμίσεις της Νέας Δημοκρατίας; Εάν ναι, αναδείξτε το! Υπάρχει θέμα με τα διόδια; Διαπραγματευτείτε τα ξανά! Όχι άλλα στην αντιπολίτευση και άλλα στην κυβέρνηση! Εμείς, αν κάναμε λάθος, είμαστε έτοιμοι να το αποδεχθούμε. Εσείς, αν είχατε δίκιο στην Αντιπολίτευση, έχετε το τσαγανό να ανοίξετε το θέμα ή «ποιείτε την νήσσαν»; Αυτό είναι το θέμα μας. Εάν τα διόδια κακώς μπήκαν με τον τρόπο που μπήκαν, ανοίξτε το θέμα με όποιο τρόπο θέλετε, με όποια διαδικασία θέλετε, με όποια διαπραγμάτευση θέλετε και με όποια κοινοβουλευτική διαδικασία θέλετε. Ανοίξτε το! Θα το ανοίξετε; Ναι ή όχι;
Θα ήθελα να ακούσω τη θέση και των άλλων Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων, όπως θα ήθελα να ακούσω και τη θέση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ, αλλά και τη δική σας θέση στη δευτερολογία σας.
Αναφερθήκατε στις αστικές συγκοινωνίες και χάρηκα πολύ, γιατί θίξατε ένα θέμα που κουβεντιάζουμε στη Βουλή, ειδικά εμείς οι Βουλευτές που αντλούμε την καταγωγή μας από την επαρχία. Και τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων, είπατε το αυτονόητο, αυτό δηλαδή που κάνουν όλες οι χώρες του κόσμου και κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιδοτούν δηλαδή τις αστικές συγκοινωνίες ως κοινωνικό μισθό -για να θυμηθώ και μια προσφιλή έκφραση του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου- στηρίζοντας τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Αυτό θα το κάνετε; Έχετε τα χρήματα;
Μετανιώνετε για την πολιτική των δικών σας κυβερνήσεων της δεκαετίας του ’90, τότε που ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης ήθελε να παραχωρήσει στους πολυτέκνους τις αστικές συγκοινωνίες, προκειμένου να μην πληρώνει ο ελληνικός λαός πλέον του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως με όλες αυτές τις συμβάσεις εργασίας, τις οποίες εσείς θεσμοθετήσατε ως κόμμα από το ’82 με το γνωστό νόμο –έφυγε ο κ. Κακλαμάνης και γι’ αυτό δεν αναφέρομαι και στο όνομά του- και με τους γνωστούς συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ, τους «Κολλάδες» που ξεβράκωναν τους πολύτεκνους οδηγούς στην Πλατεία Συντάγματος;
Έχετε, λοιπόν, τα λεφτά να προσφέρετε αυτόν τον κοινωνικό μισθό στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδος; Πείτε το! Όμως, δεν αρκεί μόνο να το πείτε, αλλά θα πρέπει να δεσμευθείτε κιόλας! Μας χαροποιεί που το αναδείξατε σε επίπεδο προθέσεων. Κάντε το, όμως, και πράξη και ζητήστε και ένα «συγγνώμη» από τον ελληνικό λαό και από το λαό της περιφέρειας, που με την χωρίς λογική πολιτική της εφηβικής ηλικίας του ΠΑΣΟΚ -της δεκαετίας του ’80 και του ’90- συνεχίσατε να λειτουργείτε τις αστικές συγκοινωνίες με τον τρόπο που λειτούργησαν τουλάχιστον μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να χαθούν τεράστιοι πόροι.
Όσον αφορά τώρα το σχέδιο νόμου, το χαρακτηρίσατε μόνοι σας. Είπατε ότι είναι ένα σχέδιο νόμου «χαμηλής πτήσης» και ένα σχέδιο νόμου που δεν θα μείνει στην ιστορία. Είπατε, βεβαίως, ότι υπάρχει μια προστιθέμενη αξία. Ε, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν το ψηφίζουμε επί της αρχής.
Σας διαβεβαιώ ότι αυτό το σχέδιο νόμου είναι από τα λίγα νομοσχέδια που θέλαμε να ψηφίσουμε επί της αρχής, όπως και να ψηφίσουμε τα περισσότερα άρθρα, πολλά βέβαια από τα οποία θα ψηφίσουμε.
Θεωρούμε ότι Υπουργοί, όπως εσείς, τους οποίους θεωρούμε από τους καλούς Υπουργούς της Κυβέρνησης, αδικείτε τον εαυτό σας με το να φέρνετε μετά από ένα χρόνο ένα τέτοιο σχέδιο νόμου «χαμηλής πτήσης» για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Περιμέναμε κάτι πιο φιλόδοξο και κάτι πιο ολοκληρωμένο.
Ιδρύετε αυτό το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Μα, αυτό, κύριε Υπουργέ –το γνωρίζετε πολύ καλά- έχει ξεκινήσει και έχει εκπονηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2000 και ουσιαστικά ολοκληρώνεται το 2010. Αυτό λέει ότι τα λέτε, για να τα πείτε. «Ωραία, δηλαδή, η πολιτική μας μέχρι το 2004, αλλά η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την εγκατέλειψε.»
Καλώς έγινε αυτή η πολιτική. Καλώς την ακολουθήσαμε. Θετικό είναι ότι μειώθηκαν τα τροχαία ατυχήματα. Όμως, δυστυχώς δεν πιάσαμε τους στόχους. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Το 2000 ο στόχος ήταν να μειωθούν κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα. Εμείς καταφέραμε όλοι μαζί να τα μειώσουμε κατά 23% στους γνωστούς ελληνικούς ρυθμούς. Είναι καλό που η πολιτική αυτή δημιουργεί συνειδητοποιημένους πια πολίτες, οι οποίοι απέκτησαν και καλές συνήθειες, όπως να φορούν τη ζώνη, να φορούν το κράνος, να μη σβήνονται τα πρόστιμα. Είναι σωστή η πολιτική που ακολουθήθηκε και από τη δική σας Κυβέρνηση. Χαίρομαι πάρα πολύ που την Ελλάδα, ενώ πριν από μια δεκαετία διαφήμιζαν ότι είναι η χώρα στην οποία μπορείτε να ταξιδέψετε, να νοικιάσετε μηχανάκι και να οδηγείτε χωρίς την κάσκα –αυτό είναι διαφήμιση από τουριστικά πρακτορεία του εξωτερικού- σήμερα δεν βλέπω να την παρουσιάζουν με αυτόν τον τρόπο.
Σε μια περιοχή, όπου δεν μας αρέσει και πάρα πολύ η συμβατική συμμόρφωση με τους νόμους -την Κρήτη- χαίρομαι που δεν υπάρχει ούτε ένα νέο παιδί ούτε ένας νέος άνθρωπος ούτε ένας που να οδηγεί μηχανή ή μηχανάκι ή βέσπα και που να μη φοράει κράνος. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Όμως, δεν πάει να πει ότι το 23% είναι μια επιτυχία. Δεν είναι μια επιτυχία. Δεν είναι κολακεία για εμάς ότι είμαστε μαζί με τη Ρουμανία στην τελευταία θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Χρειάζονται και άλλες πολιτικές.
Να είμαστε ειλικρινείς. Οδική ασφάλεια δεν υπάρχει, εάν δεν δούμε τι γίνεται στην πόρτα μας. Δεν ξέρω ποιος από τους δυο σας στεγάζεται στο πρώην Υπουργείο Συγκοινωνιών. Όμως, δεν μπορώ να πιστέψω πως όλοι οι Υπουργοί που πέρασαν διαχρονικά από εκεί δεν ξέρουν αυτό που ξέρει και ο γιος μου, ότι δηλαδή δίπλα ακριβώς, στη μεσοτοιχία, εφαπτόμενοι με το Υπουργείο, υπάρχουν τα μικρομάγαζα της διαφθοράς.
Ό,τι θέλετε! Δεν έχετε φορολογική ενημερότητα; Θα πάμε εκεί και θα μας λύσουν το θέμα. Θα γίνει μεταβίβαση στου αυτοκινήτου. Έχει πρόβλημα το αυτοκίνητό σας; Θα το τακτοποιήσουν. Έχετε πρόβλημα αχρωματοψίας; Θα πάρετε δίπλωμα. Όλα έχουν τιμή. Ε, δεν μπορεί να μην το ξέρουν οι Υπουργοί!
Πηγαίνετε αύριο το πρωί σε αυτούς που είναι ακριβώς πάνω στα σύνορα, και μπορούν με τους ολίγους ή περισσότερους –για να μην τους κολακεύουμε και αυτούς- δημοσίους υπαλλήλους, που δημιουργούν αυτές τις διακομματικές συμμορίες, μέσα από τα κάγκελα να δίνουν το σημείωμα. Αυτή δεν είναι η πραγματικότητα; Γιατί αν δεν την ξέρετε και αν δεν την ξέρουμε, δεν κάνουμε για τη δουλειά που κάνουμε.
Εάν, λοιπόν, όλο αυτό το κύκλωμα είναι άρρωστο κύκλωμα, ξηλώστε το! Θα έχετε τη συμπαράσταση όλων των πτερύγων της Βουλής. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Υπάρχουν συμφέροντα; Βεβαίως. Όμως, ας τα χτυπήσουμε. Αν αλλάξουμε, να αλλάξουμε για τα καλά.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε. Διαφωνούμε για λόγους ιδεολογίας με τη ρύθμιση για τα ΚΤΕΟ. Ο κ. Στρατάκης είναι ένας απ’ αυτούς που υλοποίησαν -και μάλιστα με επιτυχία- μια πολιτική. Είναι μια από τις επιτυχημένες πολιτικές της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ από το 2001-2002. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί χρειάζεστε τα κρατικά ΚΤΕΟ, που εσείς τα είπατε «ΚΤΕΟ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Ακριβώς η ίδια ιστορία με αυτήν που σας περιέγραψα να γίνεται.
Εάν περιμένετε να κλείσει η τοπική αυτοδιοίκηση, γιατί σπρώχνουμε τώρα την χρεοκοπία του ελληνικού δημοσίου στους δήμους και στις περιφέρειες, αυτό θα γίνει. Δεν χρειάζονται. Πάρτε τους υπαλλήλους, υπάρχουν παντού κενά, και αναδιαρθρώστε το σύστημα. Κι εκεί είναι κομμάτια διαφθοράς. Μην κρυβόμαστε πίσω από την τοπική αυτοδιοίκηση. Αν τα αλλάξουμε, να τα αλλάξουμε όλα.
Διαφωνούμε με τις ρυθμίσεις για τα πρατήρια στο άρθρο 11. Σας το λέει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Κι αυτή διαφωνεί.
Πολύ χαίρομαι. Γιατί το έψαξα και το είδα μετά με τον Εισηγητή μας. Δεν είδαμε ακριβώς τι έχετε αλλάξει γι’ αυτό το θέμα, θα έχουμε, όμως, την ευκαιρία να το συζητήσουμε επί των άρθρων, το άρθρο 11.
Αν αυτό είναι το θέμα, εάν δηλαδή υπάρχουν θέματα ασφαλείας, τότε να κάνουμε άλλες ρυθμίσεις. Εάν δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας, τότε για ποιο λόγο να υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες και να είμαστε στα όρια της νομιμότητας και της συνταγματικότητας;
Διαφωνούμε με τη διαχειριστική λογική στην πολιτική του αυτοκινήτου. Δεν μπορώ να καταλάβω, έξυπνοι άνθρωποι είστε και με πολύ πείρα πια στην πολιτική και συγκοινωνιολόγοι και οικονομολόγοι, γιατί δεν ξανασκέφτεστε το μέτρο της απόσυρσης. Και δημοσιονομικά έχει ενδιαφέρον, γιατί η Πολιτεία παίρνει πέντε χιλιάδες ευρώ για το αμάξι κατά μέσο όρο, οπότε δώστε τα δύο στην απόσυρση και κρατείστε τα τρία και περιβαλλοντικά έχει πολύ μεγάλη σημασία και δημιουργεί κίνηση σε μία αγορά η οποία είναι τελειωμένη. Έχει, δηλαδή, ενδιαφέρον να ξαναδούμε το θέμα της απόσυρσης.
Πρέπει να δούμε συνολικά την πολιτική του αυτοκινήτου, η οποία είναι μία πολύ σημαντική πολιτική για όλους αυτούς τους λόγους που σας ανέφερα.
Διαφωνούμε με τη ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στα συνεργεία να προσφέρουν υπηρεσίες τεχνικού ελέγχου –σας το είπε η κα Κανέλλη- διότι δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ ελέγχοντος και ελεγχομένου. Αυτό δείτε το.
Διαφωνούμε με την απαξίωση της κάρτας καυσαερίων. Συμφωνούμε, όμως, σε άλλες διατάξεις, όπως η διάταξη αυτή που αναφέρετε στο άρθρο 12, για την αδειοδότηση των παρεκκλίσεων για τα πάρκινγκ…
Συμφωνούμε με τη διάταξη την οποία έχετε θεσμοθετήσει για το υγραέριο και το συμπιεσμένο υγραέριο. Αυτές είναι θετικές ρυθμίσεις. Όμως, θα περιμέναμε κάτι πιο φιλόδοξο από εσάς. Περιμένουμε σε άλλη νομοθετική πρωτοβουλία να φέρετε συγκεκριμένη πολιτική. Ας είναι η πρωτοβουλία αυτή που αναφερθήκατε για την οδική βοήθεια, ώστε να μπουν διατάξεις τέτοιες που να δίνουν μία συνολική, σφαιρική, αν θέλετε, προοπτική στην υλοποίηση ενός μεγάλου θέματος, που ταλαιπωρεί χιλιάδες συμπολίτες μας και φέρει σε κίνδυνο τη ζωή των παιδιών μας.
Άκουσα, κύριε Πρόεδρε, με πολύ προσοχή την τοποθέτηση του κ. Υπουργού.
Παίρνω το λόγο για να πω μόνο το εξής. Η συζήτηση για τα διόδια οριστικοποιήθηκε σήμερα από τα κόμματα. Ή οι συμβάσεις που υπέγραψε η Νέα Δημοκρατία ήταν σωστές και γι’ αυτό τις υπέγραψε και το ΠΑΣΟΚ συμπεριλαμβανομένων και των διοδίων και άρα δεν ανοίγει το θέμα, παρά τα όσα έλεγε προεκλογικά, ή είναι λάθος οι συμβάσεις, δεν υπηρετούν τα συμφέροντα των πολιτών και η Κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει, για ποιους λόγους δεν ανοίγει το θέμα.
Άρα, σήμερα εγώ θεωρώ με την τοποθέτηση και του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου και του κυρίου Υπουργού, ότι το θέμα για τη Βουλή, τουλάχιστον όσον αφορά την πλειοψηφία, έχει λήξει και τέτοιο θέμα στην αίθουσα να μην ξανατεθεί.
Ο Υπουργός απάντησε ότι ο έτερος της πολυκατοικίας που μετακόμισε στη δική μας πολυκατοικία από τη δική σας, οπότε ενδεχομένως να μην χρειαζόταν…
Ανεξαρτήτως πολυκατοικιών, η απάντηση δόθηκε από τον κ. Ροντούλη. Κανείς δεν υποχρεώνει κανέναν να ψηφίσει ούτε νόμο, ούτε κώδικα. Προφανώς, για να το ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ σημαίνει ότι συμφωνούσε με τη βασική του φιλοσοφία.
Άλλωστε κι εμείς –για να ανοίξω κι ένα άλλο θέμα να απαντήσει και ο Υπουργός των Υποδομών- για θέματα που είχε φέρει το ΠΑΣΟΚ, όχι ως κώδικες, αλλά ως διεθνείς συμβάσεις, όπως, παραδείγματος χάριν, η Αττική οδός, την εποχή της πρώτης Κυβέρνησης μετά το 1993, του κυρίου Παπανδρέου, που υπήρχε διάταξη νόμου, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ -εσείς που είστε πιο νέοι στην κοινοβουλευτική σας παρουσία- όπου στο άρθρο 5 παράγραφος 1 έλεγε: «Ο παρόν νόμος υπερισχύει κάθε ελληνικού νόμου και του Ελληνικού Συντάγματος». Το θυμάμαι χαρακτηριστικά, γιατί εκεί στηρίξαμε όλη την αντιπολιτευτική μας στάση για να καταψηφίσουμε αυτή τη διάταξη. Το άρθρο 6, παράγραφος 6 το έριχνε στη συνταγματική ρύθμιση περί ξένων επενδύσεων, εγγυώντας την επένδυση.
Είπαμε, λοιπόν, εμείς ότι ένα τέτοιο νόμο δεν μπορούμε να τον ψηφίσουμε κι ας ήταν και διεθνής σύμβαση. Δεν μπορούμε να ψηφίσουμε ένα νόμο, που ενώ είχε κοστολογηθεί 420 δισεκατομμύρια δραχμές τότε, τα παράλληλα έργα, αυτά, δηλαδή, που δόθηκαν απ’ ευθείας από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, ήταν άλλα 440. Και πήγε 1 τρισεκατομμύριο, 100 δισεκατομμύρια δραχμές, δηλαδή 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Να, που λείπουν τα λεφτά. Επίσης, εκεί υπήρχαν και διόδια.
Τέλος πάντων, για να κλείσει αυτή η συζήτηση, για να κλείσουμε το θέμα των διοδίων, εγώ κρατώ ότι πρώτον, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε τη σύμβαση και δεύτερον, το ΠΑΣΟΚ δεν κρίνει, παρά τα όσα έλεγε προεκλογικά, ότι είναι μία σύμβαση, την οποία πρέπει να διαπραγματευτεί ξανά. Αυτά τα δύο στοιχεία μένουν και για τις συζητήσεις που θα γίνουν στο μέλλον.
1) τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα και την ολοκλήρωση του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης
2) για τις συμβάσεις –παραχώρησης και τα διόδια στις Εθνικές οδούς που έγιναν από την διακυβέρνηση της ΝΔ όπου ο Μανώλης Κεφαλογιάννης αποκάλυψε ότι και το ΠΑΣΟΚ είχε ψηφίσει ανάλογες συμβάσεις και
3) χαρακτήρισε το νομοσχέδιο χαμηλής πτήσης που δεν διεκδικεί δάφνες για να παραμείνει στην ιστορία κάτι που παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Υπουργός ενώ στη συνέχεια ο κ.Κεφαλογιάννης ανέφερε σειρά από διατάξεις για να δείξει ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας.
Μανώλης Κεφαλογιάννης (από τα πρακτικά της Βουλής)
Άκουσα με ιδιαίτερη προσοχή και τους συναδέλφους Βουλευτές και τον κύριο Υπουργό στην τοποθέτησή τους. Μάλιστα, μπορώ να πω ότι είναι από τις καλές στιγμές της Βουλής, καθώς με τόση σοβαρότητα και τόση πληρότητα οι συνάδελφοι Βουλευτές άγγιξαν ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Οι Βουλευτές που πήραν το λόγο από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, και από τη Συμπολίτευση και από την Αντιπολίτευση, έκαναν συγκεκριμένες προτάσεις στον Υπουργό. Οφείλω να πω ότι και ο Υπουργός έκανε μία προσπάθεια να απαντήσει σε κάποιες απ’ αυτές τις θέσεις των συναδέλφων του Κοινοβουλίου.
Κύριε Πρόεδρε, οι συνάδελφοι έθεσαν κατά κανόνα στις τοποθετήσεις τους το θέμα των υποδομών, το οποίο σχετίζεται άρρηκτα με την οδική ασφάλεια που διαπραγματεύεται το νομοσχέδιο. Και εκεί, ασφαλώς, η χώρα μας υστερεί. Γι’ αυτό και βρίσκεται στη θέση που βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κράτησα πολλές από αυτές τις προτάσεις. Μου έκανε εντύπωση η πρόταση του κ. Μουσουρούλη, ο οποίος σας είπε να κάνετε μία μεγάλη μελέτη με τη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης –ίσως σ’ αυτό το επίπεδο βοηθά και η νέα ρύθμιση με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και τους νέους περιφερειάρχες και δημάρχους ανά την Ελλάδα- και εκεί που υπάρχουν προβλήματα, εκεί που οι ίδιοι οι δρόμοι δια του Υπουργείου μας ενημερώνουν και μας προειδοποιούν ότι εκεί γίνονται συνέχεια θανατηφόρα ατυχήματα, να καλύψουμε αυτό το κενό.
Αυτό είναι πάρα πολύ εύκολο. Δεν είναι πρόβλημα η έλλειψη χρημάτων, αυτό στο οποίο δηλαδή αναφέρθηκε ο κύριος Υπουργός. Πολύ εύκολα θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν χρήματα. Και αν το δει κανείς το ζήτημα και από την οικονομική του πλευρά, όταν σπουδάζεις τη νεολαία –αναφέρθηκε σ’ αυτό και ο κ. Στρατάκης- μέχρι τα τριάντα, γιατί τα περισσότερα θύματα είναι αυτής της ηλικίας, όταν χρειάζεσαι τόσα μέσα για να αποκαταστήσεις αυτούς τους χίλιους εξακόσιους αναπήρους κάθε χρόνο λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, όφελος θα έχει το κράτος ακόμα και στο οικονομικό επίπεδο.
Όμως, πολύ εύκολα μπορείτε να βρείτε τα χρήματα. Μόλις πρόσφατα, μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, κύριε Κακλαμάνη, η Πλειοψηφία της Βουλής συνηγόρησε να ψηφίσει διάταξη νόμου του συναδέλφου σας Υπουργού κ. Βενιζέλου να πάρουμε τέσσερα, αντί για δύο, υποβρύχια τα οποία είχε υπογράψει η δική σας Κυβέρνηση το 2000 –Υποβρύχια τύπου 209- και να μην εκσυγχρονίσουμε τα ήδη υπάρχοντα, με τα ίδια ηλεκτρονικά μέσα, από την ίδια εταιρεία, που κοστίζουν στον ελληνικό λαό 500 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό δεν ψηφίσαμε, κύριε Ροντούλη; Αλλά αυτά τα 500 εκατομμύρια, χωρίς να δημιουργούμε προβλήματα στην άμυνα της χώρας, είναι κάτι το οποίο είχε σχεδιάσει η δική σας κυβέρνηση το 2000 και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πάλι η δική σας Κυβέρνηση το 2010 το άλλαξε.
Ή σημαίνει ότι εκείνη την εποχή οι μελέτες για την ασφάλεια της χώρας έγιναν στο γόνατο ή λόγω της οικονομικής κρίσης -στην οποία αναφερθήκατε εσείς- ασκήθηκαν πιέσεις από τη γερμανική μεριά λόγω του μνημονίου, να υπογράψουμε μια μεγαλύτερη σύμβαση και να πληρώσει ο ελληνικός λαός 500 εκατομμύρια παραπάνω;
Αυτά τα χρήματα σας λείπουν τώρα για να λύσετε το πρόβλημα των υποδομών της οδικής ασφάλειας. Γνωρίζω πολύ καλά την πολιτική σας συμπεριφορά και τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματεύεστε τα θέματα κι ειδικά στον ευαίσθητο τομέα τον οποίο χειρίζεστε κι εσείς και ο αρμόδιος Υφυπουργός. Σας αξίζουν συγχαρητήρια -καλό είναι να λέμε από την Αντιπολίτευση κάποιες καλές κουβέντες- διότι δεν σας είδα να φύγετε ούτε ένα δευτερόλεπτο. Αυτό τιμά το Κοινοβούλιο κι εσάς που είστε εδώ. Να τι σας λείπει όμως, για να κάνετε αυτό που είμαι βέβαιος ότι και εσείς θέλετε να κάνετε, από άποψη οικονομική. Να γιατί χάνετε τα χρήματα.
Οι συνάδελφοι αναφέρθηκαν, ο καθένας στην περιοχή του. Αναφέρθηκε ο κ. Μαργέλης για τη Λευκάδα, αναφέρθηκε η κυρία Σκραφνάκη, ο κ. Στρατάκης για το ΒΟΑΚ. Αυτό είναι το μεγαλύτερο δράμα. Πρόσφατα επισκεφθήκατε την Κρήτη και σας τα είπαν. Γίνεται ολόκληρη καμπάνια σε ολόκληρη την Κρήτη, στην οποία το καλοκαίρι διαβιούν περισσότεροι από δυόμισι με τρία εκατομμύρια πολίτες, Έλληνες και Ευρωπαίοι και γίνονται πολλά ατυχήματα.
Κάναμε μια καμπάνια -το γνωρίζει ο κ. Στρατάκης που παρευρίσκεται στη Βουλή- αλλά αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο τα ατυχήματα σε ένα δρόμο για τον οποίο δεν πρέπει να είμαστε υπερήφανοι. Μιας και εισηγητής μας ήταν ο κ. Μητσοτάκης θα σας πω ότι αυτός ο δρόμος έγινε με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη του επιτίμου Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας -το πιάσατε το υπονοούμενο, κύριε Ροντούλη- εκείνη την εποχή και ολοκληρώθηκε δυστυχώς με αυτά τα χρήματα από τη δικτατορία. Κι εμείς ως δημοκράτες, με δημοκρατικό πολίτευμα και δημοκρατικό σύστημα δεν καταφέραμε τα επόμενα σαράντα χρόνια να ολοκληρώσουμε ένα δρόμο που σχεδιάστηκε το 1960 και σήμερα χρειάζεται μια χάραξη.
Και όποια κομμάτια έχουν γίνει από τη ΜΟΜΑ –που λέει ο κύριος Πρόεδρος κι έχει δίκιο- είναι τα καλύτερα κομμάτια του δρόμου.
Ό,τι κάναμε πρόσφατα είναι αυτές οι εργολαβίες που γνωρίζετε, που τις πληρώνουμε πενταπλάσιες και ουσιαστικά η ποιότητα του οδοστρώματος δεν είναι καλή.
Λοιπόν, να πεδίο δόξης λαμπρό. Βάλτε διόδια στη Κρήτη. Δεν χρειάζεται να βάλετε στη Φθιώτιδα για να κάνετε αυτό το δρόμο. Η Κρήτη είναι αυτάρκης και οικονομικά αυτόνομη και μπορεί να χρηματοδοτήσει το δρόμο μόνη της. Προχωρήστε.
Εδώ θέλω να σας πω και κάτι. Δεν ήταν σωστό να κατέβετε στην Κρήτη με τον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Σηφουνάκη και να καλέσετε μόνο τους Βουλευτές της Συμπολίτευσης.
Σας είδα στη φωτογραφία στο Αεροδρόμιο του Καστελίου. Οι Βουλευτές δεν είναι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, του Συνασπισμού, του ΛΑ.Ο.Σ. ή του Κομμουνιστικού Κόμματος. Είναι Βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου και εκπρόσωποι του ελληνικού λαού. Έχετε υποχρέωση να μας ενημερώνετε και να μας καλείτε στις διάφορες εκδηλώσεις.
Αυτό παρενθετικά έγινε προχθές. Φιγουράρει ο φίλος μου Μανώλης….. πρώτος, πρώτος δίπλα σας στη φωτογραφία και οι άλλοι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Δεν είδα, όμως, κανένα άλλο Βουλευτή και έχουμε δόξα το Θεό και της Νέας Δημοκρατίας και άλλους Βουλευτές του Συνασπισμού οι οποίοι είναι Ηρακλειώτες και Κρητικοί και ενδιαφέρει ολόκληρη την Κρήτη σε τελική ανάλυση αυτό το θέμα
Πρέπει να είναι καλεσμένοι, κύριε Πρόεδρε. Και εσείς οφείλετε να αναδεικνύετε αυτό το θέμα, ως Πρόεδρος του ελληνικού Κοινοβουλίου για πάρα πολλά χρόνια και με ιδιαίτερες ευαισθησίες στο θέμα αυτό. Ωραίο είναι τέτοια ώρα να πούμε και κάτι πέρα από τα καθημερινά, αλλά εάν τοποθετηθείτε, είμαι βέβαιος ότι θα συνηγορήσετε προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν έχω καμμιά αμφιβολία γι’ αυτό.
Η κα Αντωνίου αναφέρθηκε σε ένα θέμα στο οποίο επιχειρήσατε να απαντήσετε. Αυτό είναι το θέμα των διοδίων.
Το θέμα των διοδίων, λοιπόν, είναι ένα άλλο θέμα το οποίο είχατε σηκώσει πολύ ψηλά προεκλογικά, αλλά βλέπω πως σήμερα χαμηλώνετε τους τόνους. Μάλιστα, βλέπω πολύ φοβισμένη και τη διάταξή σας στο άρθρο 19.
Υπάρχει πρόβλημα με τις ρυθμίσεις της Νέας Δημοκρατίας; Εάν ναι, αναδείξτε το! Υπάρχει θέμα με τα διόδια; Διαπραγματευτείτε τα ξανά! Όχι άλλα στην αντιπολίτευση και άλλα στην κυβέρνηση! Εμείς, αν κάναμε λάθος, είμαστε έτοιμοι να το αποδεχθούμε. Εσείς, αν είχατε δίκιο στην Αντιπολίτευση, έχετε το τσαγανό να ανοίξετε το θέμα ή «ποιείτε την νήσσαν»; Αυτό είναι το θέμα μας. Εάν τα διόδια κακώς μπήκαν με τον τρόπο που μπήκαν, ανοίξτε το θέμα με όποιο τρόπο θέλετε, με όποια διαδικασία θέλετε, με όποια διαπραγμάτευση θέλετε και με όποια κοινοβουλευτική διαδικασία θέλετε. Ανοίξτε το! Θα το ανοίξετε; Ναι ή όχι;
Θα ήθελα να ακούσω τη θέση και των άλλων Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων, όπως θα ήθελα να ακούσω και τη θέση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ, αλλά και τη δική σας θέση στη δευτερολογία σας.
Αναφερθήκατε στις αστικές συγκοινωνίες και χάρηκα πολύ, γιατί θίξατε ένα θέμα που κουβεντιάζουμε στη Βουλή, ειδικά εμείς οι Βουλευτές που αντλούμε την καταγωγή μας από την επαρχία. Και τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων, είπατε το αυτονόητο, αυτό δηλαδή που κάνουν όλες οι χώρες του κόσμου και κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιδοτούν δηλαδή τις αστικές συγκοινωνίες ως κοινωνικό μισθό -για να θυμηθώ και μια προσφιλή έκφραση του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου- στηρίζοντας τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Αυτό θα το κάνετε; Έχετε τα χρήματα;
Μετανιώνετε για την πολιτική των δικών σας κυβερνήσεων της δεκαετίας του ’90, τότε που ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης ήθελε να παραχωρήσει στους πολυτέκνους τις αστικές συγκοινωνίες, προκειμένου να μην πληρώνει ο ελληνικός λαός πλέον του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως με όλες αυτές τις συμβάσεις εργασίας, τις οποίες εσείς θεσμοθετήσατε ως κόμμα από το ’82 με το γνωστό νόμο –έφυγε ο κ. Κακλαμάνης και γι’ αυτό δεν αναφέρομαι και στο όνομά του- και με τους γνωστούς συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ, τους «Κολλάδες» που ξεβράκωναν τους πολύτεκνους οδηγούς στην Πλατεία Συντάγματος;
Έχετε, λοιπόν, τα λεφτά να προσφέρετε αυτόν τον κοινωνικό μισθό στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδος; Πείτε το! Όμως, δεν αρκεί μόνο να το πείτε, αλλά θα πρέπει να δεσμευθείτε κιόλας! Μας χαροποιεί που το αναδείξατε σε επίπεδο προθέσεων. Κάντε το, όμως, και πράξη και ζητήστε και ένα «συγγνώμη» από τον ελληνικό λαό και από το λαό της περιφέρειας, που με την χωρίς λογική πολιτική της εφηβικής ηλικίας του ΠΑΣΟΚ -της δεκαετίας του ’80 και του ’90- συνεχίσατε να λειτουργείτε τις αστικές συγκοινωνίες με τον τρόπο που λειτούργησαν τουλάχιστον μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να χαθούν τεράστιοι πόροι.
Όσον αφορά τώρα το σχέδιο νόμου, το χαρακτηρίσατε μόνοι σας. Είπατε ότι είναι ένα σχέδιο νόμου «χαμηλής πτήσης» και ένα σχέδιο νόμου που δεν θα μείνει στην ιστορία. Είπατε, βεβαίως, ότι υπάρχει μια προστιθέμενη αξία. Ε, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν το ψηφίζουμε επί της αρχής.
Σας διαβεβαιώ ότι αυτό το σχέδιο νόμου είναι από τα λίγα νομοσχέδια που θέλαμε να ψηφίσουμε επί της αρχής, όπως και να ψηφίσουμε τα περισσότερα άρθρα, πολλά βέβαια από τα οποία θα ψηφίσουμε.
Θεωρούμε ότι Υπουργοί, όπως εσείς, τους οποίους θεωρούμε από τους καλούς Υπουργούς της Κυβέρνησης, αδικείτε τον εαυτό σας με το να φέρνετε μετά από ένα χρόνο ένα τέτοιο σχέδιο νόμου «χαμηλής πτήσης» για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Περιμέναμε κάτι πιο φιλόδοξο και κάτι πιο ολοκληρωμένο.
Ιδρύετε αυτό το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Μα, αυτό, κύριε Υπουργέ –το γνωρίζετε πολύ καλά- έχει ξεκινήσει και έχει εκπονηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2000 και ουσιαστικά ολοκληρώνεται το 2010. Αυτό λέει ότι τα λέτε, για να τα πείτε. «Ωραία, δηλαδή, η πολιτική μας μέχρι το 2004, αλλά η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την εγκατέλειψε.»
Καλώς έγινε αυτή η πολιτική. Καλώς την ακολουθήσαμε. Θετικό είναι ότι μειώθηκαν τα τροχαία ατυχήματα. Όμως, δυστυχώς δεν πιάσαμε τους στόχους. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Το 2000 ο στόχος ήταν να μειωθούν κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα. Εμείς καταφέραμε όλοι μαζί να τα μειώσουμε κατά 23% στους γνωστούς ελληνικούς ρυθμούς. Είναι καλό που η πολιτική αυτή δημιουργεί συνειδητοποιημένους πια πολίτες, οι οποίοι απέκτησαν και καλές συνήθειες, όπως να φορούν τη ζώνη, να φορούν το κράνος, να μη σβήνονται τα πρόστιμα. Είναι σωστή η πολιτική που ακολουθήθηκε και από τη δική σας Κυβέρνηση. Χαίρομαι πάρα πολύ που την Ελλάδα, ενώ πριν από μια δεκαετία διαφήμιζαν ότι είναι η χώρα στην οποία μπορείτε να ταξιδέψετε, να νοικιάσετε μηχανάκι και να οδηγείτε χωρίς την κάσκα –αυτό είναι διαφήμιση από τουριστικά πρακτορεία του εξωτερικού- σήμερα δεν βλέπω να την παρουσιάζουν με αυτόν τον τρόπο.
Σε μια περιοχή, όπου δεν μας αρέσει και πάρα πολύ η συμβατική συμμόρφωση με τους νόμους -την Κρήτη- χαίρομαι που δεν υπάρχει ούτε ένα νέο παιδί ούτε ένας νέος άνθρωπος ούτε ένας που να οδηγεί μηχανή ή μηχανάκι ή βέσπα και που να μη φοράει κράνος. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Όμως, δεν πάει να πει ότι το 23% είναι μια επιτυχία. Δεν είναι μια επιτυχία. Δεν είναι κολακεία για εμάς ότι είμαστε μαζί με τη Ρουμανία στην τελευταία θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Χρειάζονται και άλλες πολιτικές.
Να είμαστε ειλικρινείς. Οδική ασφάλεια δεν υπάρχει, εάν δεν δούμε τι γίνεται στην πόρτα μας. Δεν ξέρω ποιος από τους δυο σας στεγάζεται στο πρώην Υπουργείο Συγκοινωνιών. Όμως, δεν μπορώ να πιστέψω πως όλοι οι Υπουργοί που πέρασαν διαχρονικά από εκεί δεν ξέρουν αυτό που ξέρει και ο γιος μου, ότι δηλαδή δίπλα ακριβώς, στη μεσοτοιχία, εφαπτόμενοι με το Υπουργείο, υπάρχουν τα μικρομάγαζα της διαφθοράς.
Ό,τι θέλετε! Δεν έχετε φορολογική ενημερότητα; Θα πάμε εκεί και θα μας λύσουν το θέμα. Θα γίνει μεταβίβαση στου αυτοκινήτου. Έχει πρόβλημα το αυτοκίνητό σας; Θα το τακτοποιήσουν. Έχετε πρόβλημα αχρωματοψίας; Θα πάρετε δίπλωμα. Όλα έχουν τιμή. Ε, δεν μπορεί να μην το ξέρουν οι Υπουργοί!
Πηγαίνετε αύριο το πρωί σε αυτούς που είναι ακριβώς πάνω στα σύνορα, και μπορούν με τους ολίγους ή περισσότερους –για να μην τους κολακεύουμε και αυτούς- δημοσίους υπαλλήλους, που δημιουργούν αυτές τις διακομματικές συμμορίες, μέσα από τα κάγκελα να δίνουν το σημείωμα. Αυτή δεν είναι η πραγματικότητα; Γιατί αν δεν την ξέρετε και αν δεν την ξέρουμε, δεν κάνουμε για τη δουλειά που κάνουμε.
Εάν, λοιπόν, όλο αυτό το κύκλωμα είναι άρρωστο κύκλωμα, ξηλώστε το! Θα έχετε τη συμπαράσταση όλων των πτερύγων της Βουλής. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Υπάρχουν συμφέροντα; Βεβαίως. Όμως, ας τα χτυπήσουμε. Αν αλλάξουμε, να αλλάξουμε για τα καλά.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε. Διαφωνούμε για λόγους ιδεολογίας με τη ρύθμιση για τα ΚΤΕΟ. Ο κ. Στρατάκης είναι ένας απ’ αυτούς που υλοποίησαν -και μάλιστα με επιτυχία- μια πολιτική. Είναι μια από τις επιτυχημένες πολιτικές της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ από το 2001-2002. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί χρειάζεστε τα κρατικά ΚΤΕΟ, που εσείς τα είπατε «ΚΤΕΟ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Ακριβώς η ίδια ιστορία με αυτήν που σας περιέγραψα να γίνεται.
Εάν περιμένετε να κλείσει η τοπική αυτοδιοίκηση, γιατί σπρώχνουμε τώρα την χρεοκοπία του ελληνικού δημοσίου στους δήμους και στις περιφέρειες, αυτό θα γίνει. Δεν χρειάζονται. Πάρτε τους υπαλλήλους, υπάρχουν παντού κενά, και αναδιαρθρώστε το σύστημα. Κι εκεί είναι κομμάτια διαφθοράς. Μην κρυβόμαστε πίσω από την τοπική αυτοδιοίκηση. Αν τα αλλάξουμε, να τα αλλάξουμε όλα.
Διαφωνούμε με τις ρυθμίσεις για τα πρατήρια στο άρθρο 11. Σας το λέει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Κι αυτή διαφωνεί.
Πολύ χαίρομαι. Γιατί το έψαξα και το είδα μετά με τον Εισηγητή μας. Δεν είδαμε ακριβώς τι έχετε αλλάξει γι’ αυτό το θέμα, θα έχουμε, όμως, την ευκαιρία να το συζητήσουμε επί των άρθρων, το άρθρο 11.
Αν αυτό είναι το θέμα, εάν δηλαδή υπάρχουν θέματα ασφαλείας, τότε να κάνουμε άλλες ρυθμίσεις. Εάν δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας, τότε για ποιο λόγο να υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες και να είμαστε στα όρια της νομιμότητας και της συνταγματικότητας;
Διαφωνούμε με τη διαχειριστική λογική στην πολιτική του αυτοκινήτου. Δεν μπορώ να καταλάβω, έξυπνοι άνθρωποι είστε και με πολύ πείρα πια στην πολιτική και συγκοινωνιολόγοι και οικονομολόγοι, γιατί δεν ξανασκέφτεστε το μέτρο της απόσυρσης. Και δημοσιονομικά έχει ενδιαφέρον, γιατί η Πολιτεία παίρνει πέντε χιλιάδες ευρώ για το αμάξι κατά μέσο όρο, οπότε δώστε τα δύο στην απόσυρση και κρατείστε τα τρία και περιβαλλοντικά έχει πολύ μεγάλη σημασία και δημιουργεί κίνηση σε μία αγορά η οποία είναι τελειωμένη. Έχει, δηλαδή, ενδιαφέρον να ξαναδούμε το θέμα της απόσυρσης.
Πρέπει να δούμε συνολικά την πολιτική του αυτοκινήτου, η οποία είναι μία πολύ σημαντική πολιτική για όλους αυτούς τους λόγους που σας ανέφερα.
Διαφωνούμε με τη ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στα συνεργεία να προσφέρουν υπηρεσίες τεχνικού ελέγχου –σας το είπε η κα Κανέλλη- διότι δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ ελέγχοντος και ελεγχομένου. Αυτό δείτε το.
Διαφωνούμε με την απαξίωση της κάρτας καυσαερίων. Συμφωνούμε, όμως, σε άλλες διατάξεις, όπως η διάταξη αυτή που αναφέρετε στο άρθρο 12, για την αδειοδότηση των παρεκκλίσεων για τα πάρκινγκ…
Συμφωνούμε με τη διάταξη την οποία έχετε θεσμοθετήσει για το υγραέριο και το συμπιεσμένο υγραέριο. Αυτές είναι θετικές ρυθμίσεις. Όμως, θα περιμέναμε κάτι πιο φιλόδοξο από εσάς. Περιμένουμε σε άλλη νομοθετική πρωτοβουλία να φέρετε συγκεκριμένη πολιτική. Ας είναι η πρωτοβουλία αυτή που αναφερθήκατε για την οδική βοήθεια, ώστε να μπουν διατάξεις τέτοιες που να δίνουν μία συνολική, σφαιρική, αν θέλετε, προοπτική στην υλοποίηση ενός μεγάλου θέματος, που ταλαιπωρεί χιλιάδες συμπολίτες μας και φέρει σε κίνδυνο τη ζωή των παιδιών μας.
Άκουσα, κύριε Πρόεδρε, με πολύ προσοχή την τοποθέτηση του κ. Υπουργού.
Παίρνω το λόγο για να πω μόνο το εξής. Η συζήτηση για τα διόδια οριστικοποιήθηκε σήμερα από τα κόμματα. Ή οι συμβάσεις που υπέγραψε η Νέα Δημοκρατία ήταν σωστές και γι’ αυτό τις υπέγραψε και το ΠΑΣΟΚ συμπεριλαμβανομένων και των διοδίων και άρα δεν ανοίγει το θέμα, παρά τα όσα έλεγε προεκλογικά, ή είναι λάθος οι συμβάσεις, δεν υπηρετούν τα συμφέροντα των πολιτών και η Κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει, για ποιους λόγους δεν ανοίγει το θέμα.
Άρα, σήμερα εγώ θεωρώ με την τοποθέτηση και του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου και του κυρίου Υπουργού, ότι το θέμα για τη Βουλή, τουλάχιστον όσον αφορά την πλειοψηφία, έχει λήξει και τέτοιο θέμα στην αίθουσα να μην ξανατεθεί.
Ο Υπουργός απάντησε ότι ο έτερος της πολυκατοικίας που μετακόμισε στη δική μας πολυκατοικία από τη δική σας, οπότε ενδεχομένως να μην χρειαζόταν…
Ανεξαρτήτως πολυκατοικιών, η απάντηση δόθηκε από τον κ. Ροντούλη. Κανείς δεν υποχρεώνει κανέναν να ψηφίσει ούτε νόμο, ούτε κώδικα. Προφανώς, για να το ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ σημαίνει ότι συμφωνούσε με τη βασική του φιλοσοφία.
Άλλωστε κι εμείς –για να ανοίξω κι ένα άλλο θέμα να απαντήσει και ο Υπουργός των Υποδομών- για θέματα που είχε φέρει το ΠΑΣΟΚ, όχι ως κώδικες, αλλά ως διεθνείς συμβάσεις, όπως, παραδείγματος χάριν, η Αττική οδός, την εποχή της πρώτης Κυβέρνησης μετά το 1993, του κυρίου Παπανδρέου, που υπήρχε διάταξη νόμου, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ -εσείς που είστε πιο νέοι στην κοινοβουλευτική σας παρουσία- όπου στο άρθρο 5 παράγραφος 1 έλεγε: «Ο παρόν νόμος υπερισχύει κάθε ελληνικού νόμου και του Ελληνικού Συντάγματος». Το θυμάμαι χαρακτηριστικά, γιατί εκεί στηρίξαμε όλη την αντιπολιτευτική μας στάση για να καταψηφίσουμε αυτή τη διάταξη. Το άρθρο 6, παράγραφος 6 το έριχνε στη συνταγματική ρύθμιση περί ξένων επενδύσεων, εγγυώντας την επένδυση.
Είπαμε, λοιπόν, εμείς ότι ένα τέτοιο νόμο δεν μπορούμε να τον ψηφίσουμε κι ας ήταν και διεθνής σύμβαση. Δεν μπορούμε να ψηφίσουμε ένα νόμο, που ενώ είχε κοστολογηθεί 420 δισεκατομμύρια δραχμές τότε, τα παράλληλα έργα, αυτά, δηλαδή, που δόθηκαν απ’ ευθείας από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, ήταν άλλα 440. Και πήγε 1 τρισεκατομμύριο, 100 δισεκατομμύρια δραχμές, δηλαδή 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Να, που λείπουν τα λεφτά. Επίσης, εκεί υπήρχαν και διόδια.
Τέλος πάντων, για να κλείσει αυτή η συζήτηση, για να κλείσουμε το θέμα των διοδίων, εγώ κρατώ ότι πρώτον, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε τη σύμβαση και δεύτερον, το ΠΑΣΟΚ δεν κρίνει, παρά τα όσα έλεγε προεκλογικά, ότι είναι μία σύμβαση, την οποία πρέπει να διαπραγματευτεί ξανά. Αυτά τα δύο στοιχεία μένουν και για τις συζητήσεις που θα γίνουν στο μέλλον.