Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώνεις περιβαλλοντικών οργανώσεων και ερευνητικών ινστιτούτων, το θαλάσσιο περιβάλλον της Μεσογείου είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο καθώς πρόκειται για μία σχετικά κλειστή θάλασσα στην οποία σήμερα επιπλέουν 250 δισεκατομμύρια πλαστικά σωματίδια συνολικού βάρους 500 τόνων, τα οποία κάνουν αιώνες να αποσυντεθούν. Το πρόβλημα αυτό παρουσιάζει μεγαλύτερη ένταση σε μεγάλα λιμάνια, όπως σε αυτά του Ηρακλείου και της Σούδας στην Κρήτη, όπου μετρούνται αυξημένες ποσότητες ρύπων που σχετίζονται με τη ναυσιπλοΐα, την επισκευή, το βάψιμο και άλλες εργασίες που γίνονται σε σκάφη. Επιπλέον σε άλλα παράκτια οικοσυστήματα της Ελλάδας (κόλπος Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Παγασητικός κλπ) κατά καιρούς παρουσιάζονται αυξημένοι ρύποι που οφείλονται σε συγκέντρωση αστικών λυμάτων και απορροές χειμάρρων και αγωγών. Αν και η Ευρωπαϊκή Ένωση με τις τελευταίες οδηγίες που έχει εκδώσει προβλέπει πιο αυστηρή νομοθεσία για τη ρύπανση των θαλασσών, ωστόσο το πρόβλημα παραμένει έντονο σε κλειστά θαλάσσια οικοσυστήματα και λιμάνια.
Επειδή η ποιότητα των θαλασσών της Μεσογείου επηρεάζει άμεσα την οικονομία, τις μεταφορές και την υγεία των πληθυσμών πολλών κρατών μελών, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
-προτίθεται να θεσπίσει ειδικά όρια μέτρησης ρύπων για κλειστά λιμάνια όπως αυτά της Κρήτης, όπου η ρύπανση σε αυτές τις περιπτώσεις έχει πιο μόνιμα χαρακτηριστικά;
-προτίθεται να συμβάλλει στην ενίσχυση ερευνητικών δράσεων για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογικά λύσεων με στόχο την απορρύπανση παράκτιων οικοσυστημάτων;