Ο διπλασιασμός της τιμής πετρελαίου θέρμανσης και το λαθρεμπόριο καυσίμων μέσω ναυτιλίας, αγωγών πετρελαίου και εικονικών εξαγωγών
Α) Η Κυβέρνηση «όλων των Ελλήνων» Γ.Α Παπανδρέου προτίθεται να ανακοινώσει τον διπλασιασμό της τιμής πετρελαίου θέρμανσης, που θα εφαρμοστεί όμως μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου 2010 για «αυτονόητους» λόγους κατά τη προσφιλή ρήση του Πρωθυπουργού.
Από τα μέσα Νοέμβριου η μέση ελληνική οικογένεια θα επιβαρυνθεί με 1000 ευρώ. Οι λαθρέμποροι πετρελαίου πανηγυρίζουν και σπεύδουν να αποθεματοποιήσεων αφορολόγητο πετρέλαιο, που θα πωλήσουν σε διπλασία τιμή τον Νοέμβριο στους καταναλωτές. Οι λαθρέμποροι εφοδιάζουν τις παράνομες δεξαμενές και θα διαθέσουν στην αγορά το ναυτιλιακό για πετρέλαιο θέρμανσης.
Προηγούμενα γίνεται διαδικασία αποχρωματισμού του και καταστροφής της ουσίας που λειτουργεί ως ιχνηθέτης.
Β) Ποιοι είναι όμως αυτοί οι λαθρέμποροι?
Την 8/9/2010 καταδικάστηκε σε φυλάκιση 2 ετών από το Πενταμελές Εφετείο Πειραιά ένας τελωνειακός υπάλληλος ο οποίος επί δύο μήνες το 1995 «έστελνε» τουλάχιστον 15 φορτία καυσίμων σε παράνομες διανομές της Αττικής. Ο υπάλληλος αυτός ζημίωσε το δημόσιο λόγω μη καταβολής δασμών, φόρων και άλλων δικαιωμάτων του δημοσίου περί τα 460.00ευρώ αλλά απολύθηκε οριστικά μετά την επικύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας της πειθαρχικής ποινής της οριστικής απόλυσης που είχε επιβληθεί στον τελωνειακό υπάλληλο, καθώς ζημίωσε το δημόσιο λόγω της μεγάλης λαθρεμπορίας καυσίμων transit που είχε διαπράξει από το Τελωνείο του Πειραιά μαζί με άλλα δύο άτομα και εταιρεία πετρελαιοειδών. Ο τελωνειακός καταδικάστηκε σε φυλάκιση δύο ετών για το αδίκημα της έκδοσης ψευδών βεβαιώσεων, ενώ απαλλάχθηκε λόγω παραγραφής από την κατηγορία της άμεσης συνέργειας σε λαθρεμπορίας, διότι μεσολάβησαν 15 χρόνια από τη διάπραξη του αδικήματος μέχρι τη τελεσιδικία.
Τα δικαστήρια όλων των βαθμίδων με τρομακτική έλλειψη γραμματειακής υποστήριξης και υλικοτεχνικής υποδομής αδυνατούν να δικάσουν και τιμωρήσουν έγκαιρα τους εγκληματίες, παρά τις αγωνιώδεις εκκλήσεις των φορέων που εκπροσωπούν τους δικαστές.
Ο τρόπος με τον οποίο φέρεται να έδρασε περιγράφεται στην δικαστική απόφαση: Το δίμηνο Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 1995 βεβαίωσε εγγράφως ότι εφοδιάστηκαν ενώπιων του 15 πλοία με καύσιμα transit εκατοντάδων χιλιάδων λίτρων. Όπως απεδείχθη τα καύσιμα αυτά ουδέποτε παραδόθηκαν στα πλοία, αλλά αντίθετα διατέθηκαν παράνομα στην εσωτερική αγορά. Μάλιστα στα σχετικά δημόσια έγγραφα που υπέγραφε ο τελωνειακός και βεβαίωναν ότι τα πλοία εφοδιάστηκαν με καύσιμα transit στην ένδειξη «παραλαβών» υπήρχαν πλαστές σφραγίδες των πλοιοκτητριών εταιρειών και δυσανάγνωστες υπογραφές των δήθεν πλοιάρχων ή μηχανικών των 15 πλοίων. Στη λαθρεμπορία αυτή συμμετείχαν δύο ακόμα άτομα τα οποία είχαν αναλάβει την μεταφορά των καυσίμων με δικά τους βυτιοφόρα, όπως και ο εκπρόσωπος της εταιρείας πετρελαιοειδών που είχε αναλάβει την μεταφορά των καυσίμων. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, όσο και τα δύο άλλα άτομα, ήταν συγκατηγορούμενοι του τελωνειακού στη δίκη.
Γ) Ναυτιλιακό πετρέλαιο και οι εικονικοί ανεφοδιασμοί των ποντοπόρων πλοίων :
Οι μεγαλύτερες ποσότητες λαθραίου καυσίμου που θα διατίθενται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης ή και κίνησης προς 1,20 ευρώ το λίτρο από το Νοέμβριο 2010 προέρχονται από το αδασμολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο που «πωλείτε» προς 15 λεπτά/λίτρο μέσω διαδικασίας εικονικών ανεφοδιασμών πλοίων.
Επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε πόρισμα της το 2006 ,διαπίστωσε ότι τα πλοία δεν τροφοδοτούνται με την αναγραφόμενη ποσότητα και οι προμηθευτές διαθέτουν το φθηνό ναυτιλιακό καύσιμο ως πετρέλαιο θέρμανσης στην εσωτερική αγορά. Τα ποντοπόρα πλοία δικαιούνται να αγοράσουν ατελώς απεριόριστη ποσότητα ναυτιλιακού πετρελαίου. Οι μεσάζοντες-εφοδιαστές πλοίων που είναι εμφανίζουν, ακόμα και εν αγνοία των αξιωματικών του πλοίου εικονική αίτηση αγοράς, την οποία καταθέτουν στο τελωνείο.
Προμηθεύονται την αναγραφόμενη άνευ δασμών ποσότητα από τα διυλιστήρια, αντί όμως να εφοδιάσουν τα πλοία με το σύνολο της ποσότητας που παραλαμβάνουν, μέσω των πετρελαιοφόρων ανεφοδιασμού μεταφέρονται σε βυτιοφόρα και στη συνέχεια σε παράνομες δεξαμενές κυρίως της Αττικής. Στη συνέχεια καταθέτουν στο τελωνείο βεβαίωση «παράδοσης» στο πλοίο της συνολικής ποσότητας παραδόθηκε, που γίνεται αποδεκτή διότι φαίνεται αδύνατο να ελεγχθεί από τις αρχές που πραγματικά κατέληξε το πετρέλαιο.
Τα έγγραφα που κατατίθενται στα τελωνεία εμφανίζουν τριπλάσια ποσότητα από αυτήν που πραγματικά παραγγέλλουν και παραλαμβάνουν τα πλοία. Τα δεξαμενόπλοια εφοδιασμού εκφορτων
Τα 4 ταχύπλοα πλοία, που αγοράστηκαν από τη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τον εξοπλισμό των τελωνείων, ώστε να μπορούν να ελέγχουν εν πλω τα 50 πλωτά δεξαμενόπλοια από το Λαύριο έως την Ελευσίνα, παραμένουν σε αχρηστία γιατί δεν έχουν παραληφθεί από το Υπουργείο Οικονομικών της κυβέρνησης «αντιεξουσιαστων» Γ.Α.Παπανδρέου.
Για να προβούν οι τελωνειακοί σε έλεγχο, θα πρέπει να καταθέσουν αίτημα στο Λιμενικό, το οποίο πάλι δεν μπορεί να ελέγξει τα δεξαμενόπλοια ανεφοδιασμού χωρίς την παρουσία τελωνειακού υπαλλήλου. Οποτε οι δυο υπηρεσίες καταστρώνουν σχέδιο έλεγχου. Η πληροφορία διαρρέει και χάνεται το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού.
Δ) Εικονικές«Εξαγωγές» σε χώρες των Βαλκανίων:
Πόρισμα που συνέταξε επιτροπή εμπειρογνωμόνων με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών το 2007 αναφέρει ότι αδασμολόγητα καύσιμα εξάγονται «εικονικά» στις χώρες των Βαλκανίων προς εικονικές εταιρείες που έχουν ιδρύσει οι λαθρέμποροι κυρίως στα Σκόπια, το Μαυροβούνιο και την Αλβανία. Το αδασμολόγητο πετρέλαιο διατίθεται στην εσωτερική κατανάλωση, αφού το βυτιοφόρο που φεύγει από τα ελληνικά διυλιστήρια για τα Βαλκάνια, εκφορτώνει το καύσιμο σε παράνομες αποθήκες και το αντικαθιστά με νερό. Οι ελεγκτές δημόσιοι υπάλληλοι χορηγούν στα σύνορα «βεβαιώσεις εξαγωγών» και εκδίδουν συνοδευτικά έγγραφα για φορτία καυσίμων που δεν εξέρχονται ποτέ των συνόρων.
Οι εικονικές εταιρείες των Βαλκανικών χώρων εκδίδουν τις βεβαιώσεις παραλαβής και το αδίκημα ολοκληρώνεται ατιμώρητη.
Ε) Κλοπή πετρελαίου από τους αγωγούς μεταφοράς πετρελαίων :
Την 20/8/2007 στην Ελευσίνα από στελέχη της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Δυτικής Αττικής συνελήφθη εργάτης να μεταγγίζει με ειδικό μηχανισμό βάνας και πιεσόμετρο από τον κεντρικό αγωγό της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια που συνδέει τα διυλιστήρια Ασπροπύργου με τις εγκαταστάσεις της Ελευσίνας σε σταθμευμένο φορτηγό. Είναι άγνωστη η εξέλιξη της υπόθεσης και η ταυτότητα των «εγκεφάλων» του κυκλώματος. Μια σειρά υποθέσεων λαθρεμπορίας καυσίμων «βλέπουν» για λίγο το φως της δημοσιότητας για να υποκύψουν τελικά στον «νόμο της σιωπής» ( Καθημερινή Οκτώβριος 2007)
ΣΤ) Διακίνηση λαθραίου πετρελαίου :
Η διακίνηση γίνεται μέσω δικτύων παράνομων αποθηκών που τροφοδοτούν τα πρατήρια που διακινούν λαθρεμπορικό καύσιμο. Η μεταφορά καυσίμου από παράνομες αποθήκες στις δεξαμενές των πρατηρίων γίνεται είτε με παράνομα βυτιοφόρα που δεν έχουν σχετική άδεια κυκλοφορίας είτε μέσω δικτύου αποχαρακτηρισμένων βυτιοφόρων, που επίσης δεν ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές.Παράνομες αποθήκες έχουν βρεθεί στον Σκαραμαγκά, τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα, τον Βοτανικό αλλά και σε υπόγεια πολυκατοικιών.
Παλαιότερα αποκαλύφθηκε δίκτυο παράνομων αγωγών μήκους 150 μέτρων στη θαλάσσια περιοχή των Μεγάρων, που κατέληγαν σε δεξαμενή χωρητικότητας 300.000 λίτρων
Η) Νοθεία λαθραίου πετρελαίου και επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών :
Μελέτη 2000 δειγμάτων καυσίμων από το Γενικό Χημείο του Κράτους κατέδειξε ότι - τo 32,4% των δειγμάτων πετρελαίου κίνησης και το 4,8% των δειγμάτων βενζίνης ήταν νοθευμένα. Η νόθευση είχε γίνει από πετρέλαιο αγνώστου προέλευσης που συνήθως προέρχεται από πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλίας που έχει υποστεί παράνομη επεξεργασία αποχρωματισμού και καταστροφής του ιχνηθέτη. Σύμφωνα με το ΓΛΚ η καύση των νοθευμένων προϊόντων ευθύνεται για αυξημένες εκροές διοξειδίου του θείου, αιωρούμενων σωματιδίων και αρωματικών υδρογονανθράκων, που προκαλούν όξινη βροχή και σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα.
Θ) Καταβολή προστίμου και παύση ποινικής δίωξης:
Στις περιπτώσεις που συλλαμβάνεται ο λαθρέμπορος και εφ' οσον καταβάλλει το διπλάσιο των διαφυγόντων δασμών και φόρων απαλλάσσεται της ποινικής δίωξης.
Ζ) Πρόταση :
Η ζημία του Δημοσίου από τη διακίνηση λαθραίου πετρελαίου ανέρχεται σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ, που καρπώνεται το δίκτυο των λαθεμπόρων και των συνεργατών τους. Μοναδική λύση η κατάργηση στη «πηγή-διυλιστήριο» του πάσης φύσεως αφορολογήτου πετρελαίου και η επιστροφή των δασμών και φόρων στους δικαιούχους εκ των υστέρων από τις αρμόδιες ΔΟΥ. Θα τολμήσει η κυβέρνηση «διαύγειας» Γ.Α.Παπανδρέου?
Αθήνα Σεπτέμβριος 2010